Το θρυλικό jeep έκανε απίστευτα πράγματα όμως αντιπαθούσε το νερό όσο κι οι… γάτες. Νερό και κινητήρες εσωτερικής καύσεως ποτέ δεν τα πήγαιναν καλά, κάτι που σήμαινε ότι τα πολύτιμα οχήματα 4×4 των Συμμάχων μπορούσαν να σβύσουν στην πιο ακατάλληλη στιγμή –όπως σε μια απόβαση, παραδείγματος χάρη. Και αυτό, ιδίως κάτω από εχθρικά πυρά, δεν είναι επιλογή κανενός. Για όλα τα προβλήματα βεβαίως υπάρχει και μια λύση.
Ο Αμερικανικός Στρατός επινόησε μια απλή μέθοδο στεγανοποίησης των ζωτικών σημείων του κινητήρα των οχημάτων του στο ευρωπαϊκό θέατρο επιχειρήσεων με μια ουσία σαν στόκο, γνωστή ως AWC (Asbestos Waterproofing Compound). Έχοντας ως βάση τον αμίαντο, η πάστα αυτή έκανε τον κινητήρα και τα ηλεκτρικά του τζιπ «αδιάβροχα» επιτρέποντας για ένα διάστημα έξι λεπτών την διάβαση υδάτινων κωλυμάτων βάθους 1,66 μέτρων. Δείτε πώς, στο βίντεο που ακολουθεί.
Η συλλογή στεγανοποίησης περιελάμβανε επίσης καλώδια, ειδική ταινία και έναν στοιχειώδη σωλήνα snorkel για την εισαγωγή αέρος από εύκαμπτο διογκωμένο ελαστικό. Εάν η δουλειά γινόταν σωστά, το Willys μπορούσε να κινείται χωρίς πρόβλημα ακόμη και με το νερό να φθάνει έως την βάση του παρμπρίζ! Σημειωτέον δε ότι 3,5 πόδια νερό δεν περνάει ούτε το Wrangler.
Σήμερα η στεγανοποίηση κινητήρα φαντάζει απλή αλλά την εποχή του Β΄ ΠΠ η συγκεκριμένη τεχνική ήταν τουλάχιστον πρωτοποριακή. Βεβαίως, κάποια οχήματα δεν κατάφεραν να βγουν στον αιγιαλό αποβάσεως όπως προβλεπόταν: στην λογοκριμένη αυτή φωτογραφία της 12ης Ιουνίου 1944 (προσέξτε τα ρετουσαρισμένα διακριτικά στον προφυλακτήρα) το ‘Dam Yankee’ βγαίνει στην Νορμανδία ρυμουλκούμενο, παρόλο που φέρει snorkel. Σ’ έναν πόλεμο πολλά μπορούν να συμβούν.
Αλέξανδρος Θεολόγου