Το Αυστραλιανό καταδρομικό HMAS Sydney, συναντά το γερμανικό επιδρομικό Kormoran περί τα 200 χλμ. ανοιχτά των ακτών της δυτικής Αυστραλίας και εμπλέκεται σε πολύωρη μάχη μαζί του.
Το Kormoran ήταν το πρώην “Steiermark”, ένα από τα εμπορικά σκάφη που με την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου επιτάχθηκαν από το γερμανικό ναυτικό και εξοπλίστηκαν με βαρύ πυροβολικό και τορπίλες, για να πλέουν υπό κάλυψη και να επιτίθενται σε εμπορικά πλοία των συμμάχων. Οι Γερμανοί τα αποκαλούσαν Hilfskreuzer (βοηθητικά καταδρομικά) ή Handelsstörkreuzer (καταδρομικά διακοπής εμπορίου), αλλά η δράση τους -αντίθετη με τους κανόνες του πολέμου και της θάλασσας- τα έθετε σε πρώτη προτεραιότητα για καταδίωξη.
Το πλοίο εξοπλίστηκε με 6 πυροβόλα των 150 mm (από το παροπλισμένο καταδρομικό SMS Seydlitz του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου), 2 αντιαρματικά PAK των 37 mm και 5 αντιαεροπορικά FLAK των 20 mm ενώ μετέφερε και 24 τορπίλες των 533 mm που μπορούσε να εκτοξεύσει από 4 τορπιλοβλητικούς σωλήνες καταστρώματος και δύο ακόμα σταθερούς, τοποθετημένους κάτω από την ίσαλο. Το πλοίο μετέφερε ακόμα 360 νάρκες EMC εναντίον πλοίων επιφανείας και 30 τύπου ETB, εναντίον υποβρυχίων που μπορούσε να ποντίσει με τη βοήθεια μιας ακάτου LS-3. Διέθετε ακόμη δύο υδροπλάνα Arado 196, έχοντας γερανούς για την άφεση τους στην επιφάνεια της θάλασσας. Το πλοίο είχε πλήρωμα 400 ανδρών ενώ εκτός από τις καμπίνες του κατασκευάστηκαν και ειδικές ενδιαιτήσεις φυλάκισης των πληρωμάτων των εμπορικών πλοίων που θα βύθιζε.
Το Kormoran διατηρούσε τα χαρακτηριστικά και τη βαφή εμπορικού πλοίου, για να περνά απαρατήρητο, ενώ μπορούσε να μεταμφιέζεται σε άλλα πλοία, αλλάζοντας και τη σημαία στον ιστό του. Στις 3 Δεκεμβρίου 1940, απέπλευσε από το Κίελο και υπό την κάλυψη σφοδρής θαλασσοταραχής πέρασε από τα Στενά της Δανίας και βγήκε στον Ατλαντικό.
Στις 6 Ιανουαρίου 1941 εντόπισε στον Ατλαντικό το ελληνικής ιδιοκτησίας ανθρακοφόρο “Αντώνιος” το οποίο κατέλαβε και βύθισε. Αυτό ήταν το πρώτο του θύμα (πριν ακόμα η Γερμανία κηρύξει τον πόλεμο στην Ελλάδα), με τη δικαιολογία ότι το φορτίο άνθρακα προοριζόταν για τη Βρετανία. Στις 12 Ιανουαρίου βύθισε με τορπίλες και κανονιοβολισμούς το βρετανικό εμπορικό “British Union” και στις 29 του μήνα το πλοίο-ψυγείο “Afric Star” συλλαμβάνοντας πολλούς αιχμαλώτους. Αργότερα την ίδια μέρα εντόπισε και βύθισε το επίσης ελληνικής ιδιοκτησίας εμπορικό “Ευρύλοχος”. Η καριέρα του επιδρομικού συνεχίστηκε διαγράφοντας πορεία από τον Νότιο Ατλαντικό προς τον Ινδικό βυθίζοντας συνολικά 11 εμπορικά πλοία, ξεφορτώνοντας τους αιχμαλώτους και αναπληρώνοντας καύσιμα, εφόδια και πυρομαχικά, σε τακτικές συναντήσεις με πλοία ανεφοδιασμού του γερμανικού ναυτικού.
Το Νοέμβριο του 1941, το Kormoran είχε πλέον δημιουργήσει φήμη, ως ταχύ και θανάσιμο στο κυνήγι με την ικανότητα να αλλάζει την εμφάνισή του ώστε να ξεγελά τα θύματά του ενώ απέφευγε συστηματικά τους διώκτες του. Στις 19 του μήνα, η τύχη του τελείωσε όταν πλέοντας ανοιχτά της Αυστραλίας αντίκρυσε το ψηλό ιστίο του αυστραλιανού καταδρομικού. To HMAS Sydney έπλευσε προς το γερμανικό πλοίο σε πορεία αναχαίτισης, καλώντας το με κώδικα Mορς και με οπτικά σήματα, να δηλώσει όνομα και πορεία.
Το Kormoran απέφυγε αρχικά να απαντήσει. Ένας ελατωματικός λέβητας είχε μειώσει σημαντικά την ταχύτητά του και το Sydney πλέοντας με 25 κόμβους πλησίαζε. Το γερμανικό σκάφος ύψωσε σήματα ενός ολλανδικού εμπορικού και την Ολλανδική σημαία αλλά η μπλόφα δεν κέρδισε πολύ χρόνο. Το αυστραλιανό πολεμικό είχε πλέον πολλές υποψίες και το κάλεσε να δώσει τον μυστικό του κώδικα αναγνώρισης. Στα 1.200 μέτρα, το Kormoran ύψωσε τη σημαία του Kriegsmarine και άνοιξε πυρ. Οι πρώτες ομοβροντίες τσάκισαν το αυστραλιανό καταδρομικό καταστρέφοντας τη γέφυρα και τον ιστό επικοινωνιών, αλλά τα πυροβόλα του άρχισαν σύντομα να ανταποδίδουν ασυντόνιστα τα πυρά.
Στη ναυμαχία το Sydney χτυπήθηκε καίρια από τορπίλη εμπρός από τον πύργο “Α” και λίγη ώρα αργότερα, αδυνατώντας να σταματήσει την εισρροή υδάτων, βυθίστηκε αύτανδρο (με 645 άνδρες, η μεγαλύτερη απώλεια του αυστραλιανού ναυτικού) ενώ το Kormoran, έχοντας υπομείνει 82 νεκρούς και με μη επισκευάσιμες ζημιές, αυτοβυθίστηκε. Οι ναυαγοί του περισυνελέγησαν τρεις μέρες μετά από σκάφη της ακτοφυλακής της Αυστραλίας που έψαχναν για το Sydney.