ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4 Οκτωβρίου 1957: Avro Arrow, ένα θαύμα της αεροναυπηγικής στην πρώτη του εμφάνιση

Το καναδικής ανάπτυξης αεροσκάφος αεροπορικής κυριαρχίας Avro Canada CF-105 Arrow, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό. Η παρουσίαση που είχε υπολογιστεί να είναι το μεγάλο γεγονός στον Καναδά, επισκιάστηκε όταν την ίδια ακριβώς μέρα η Σοβιετική Ένωση εκτόξευσε τον πρώτο στον κόσμο τεχνητό δορυφόρο, Sputnik.

Η καναδική αεροπορική βιομηχανία είχε ήδη παράγει το τζέτ CF-100 Canuck, το οποίο όμως ήταν μετρίων επιδόσεων και συμβατικής σχεδίασης. Έτσι η κυβέρνηση στήριξε την τιτάνια προσπάθεια να σχεδιάσει και να κατασκευάσει η καναδική εταιρεία Avro ένα πρωτοποριακό αεροσκάφος, για να αντιμετωπίσει σε περίπτωση πολέμου τα σμήνη σοβιετικών βομβαρδιστικών, πριν αυτά φτάσουν στους ουρανούς της χώρας πετώντας πάνω από την Αρκτική.

Η προσπάθεια εμφάνισε πολλά προβλήματα. Το σύνθετο αίτημα για ένα αεροσκάφος που θα συνδύαζε ικανότητα πτήσης σε ιδιαίτερα μεγάλα ύψη,  με ταχύτητα, ευελιξία, ικανότητα μεταφοράς οπλισμού και μεγάλη εμβέλεια δεν μπορούσε να εκπληρωθεί με τα μέσα και την τεχνογνωσία της δεκαετίας του 1950.

Παρόλα αυτά, η ομάδα της Avro σχεδόν έφθασε στο ακατόρθωτο: έχοντας αφεθεί ελεύθεροι να πειραματιστούν, οι αεροναυπηγοί παρουσίασαν ένα μεγάλο (24 μέτρα μήκος, 15 μέτρα εκπέτασμα), δελταπτέρυγο, διθέσιο μαχητικό που στις δοκιμές κατόρθωσε να φτάσει σε ύψος 15.000 μέτρων και με ταχύτητα 1,9 Mach σε ευθεία πτήση.

Το αεροσκάφος κινείτο από δύο κινητήρες Pratt & Whitney J75-P-3 turbojet και μπορούσε να μεταφέρει δύο πυρηνικές ρουκέτες AIR-2A Genie για να προκαλεί πυρηνικό φραγμό σε σχηματισμούς σοβιετικών βομβαρδιστικών, ή εναλλακτικά 8 πυραύλους AIM-4 Falcon είτε 3 AIM-7 Sparrow II. Ο Καναδάς επίσης ανέπτυσσε και δικό του οπλικό σύστημα στη μορφή του πυραύλου Canadair Velvet Glove, 4 από τους οποίους θα μπορούσε να μεταφέρει το Arrow.

Ατυχώς, το υπερφιλόδοξο για τα δεδομένα του Καναδά αλλά επιτεύξιμο σχέδιο του Avro Arrow κόπηκε απότομα λίγο πριν την ολοκλήρωσή του, στις 20 Φεβρουαρίου 1959. Όταν η νέα κυβέρνηση των Συντηρητικών ανακοίνωσε την άρση της στήριξης στην Avro και ακύρωσε την παραγγελία. Αναγκάζοντάς την τελευταία να σταματήσει τις εργασίες ανάπτυξης και κατασκευής και να απολύσει 14.528 υπαλλήλους της που απασχολούντο στο πρόγραμμα καθώς και άλλους 15.000 περίπου εργαζομένους προμηθευτών που υποστήριζαν τις εργασίες του. Η μέρα εκείνη έμεινε γνωστή ως “Μαύρη Παρασκευή”.

Avro CF-105 Arrow: το άδοξο τέλος του καναδικού “υπερμαχητικού” (βίντεο)

Most Popular