ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 8 Ιουνίου 1966: Η σύγκρουση της “Βαλκυρίας”, τραγωδία στον αέρα

Το 2ο πρωτότυπο του αμερικανικού υπερηχητικού στρατηγικού βομβαρδιστικού ΧΒ-70 Valkyrie συγκρούεται στον αέρα με συνοδό F-104.

Το ατύχημα συνέβη κατά τη διάρκεια μιας εξόδου σε κλειστό σχηματισμό του XB-70 μαζί με μαχητικά F-104 Starfighter, F-4 Phantom, T-38 Talon και F-5 Freedom Fighter ώστε να φωτογραφηθούν για λογαριασμό της General Electric, που παρήγαγε τους κινητήρες όλων των παραπάνω αεροσκαφών.

Ο μοιραίος σχηματισμός των πέντε αεροσκαφών λίγο πριν το ατύχημα.

Λίγο μετά τη φωτογράφιση, το F-104 του πιλότου Joe Walker άρχισε να παρασύρεται προς το Valkyrie με αποτέλεσμα να χτυπήσει στη δεξιά πτέρυγα του βομβαρδιστικού, να αναστραφεί και να χτυπήσει βίαια πάνω στην άτρακτό του για να πέσει στην αριστερή πτέρυγα.

Δευτερόλεπτα μετά το τσακισμένο μαχητικό εξερράγη στον αέρα σκοτώνοντας τον χειριστή του, αρχιδοκιμαστή πτήσεων της NASA. Ενώ το βομβαρδιστικό έχοντας υποστεί σημαντικές ζημιές που κατέστρεψαν και τα δύο του πηδάλια, οδηγήθηκε σε απώλεια ελέγχου, περιδίνηση και συντριβή. Ο συγκυβερνήτης του XB-70, Carl Cross σκοτώθηκε επίσης ενώ ο κυβερνήτης, Al White, κατόρθωσε να εκτιναχθεί υφιστάμενος ωστόσο σοβαρά τραύματα καθώς η κάψουλα διαφυγής που χρησιμοποιούσαν τα βομβαρδιστικά, του συνέθλιψε το χέρι κλείνοντας.

Αριστερά-η κάψουλα διαφυγής των πληρωμάτων των XB-70 Valkyrie ήταν στην ουσία ένα σύστημα κουβουκλίου που με την ενεργοποίηση του συστήματος εκτίναξης έκλεινε περιμετρικά τον χειριστή προστατεύοντάς τον από τα αέρια και τους κινδύνους της διαδικασίας. Παρόμοια σε σύλληψη με την εικονιζόμενη κάψουλα του βομβαρδιστικού Convair B-58 Hustler δεν είχε δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες μέχρι εκείνη την ημέρα. Το ατύχημα έδωσε τέλος στην καριέρα του Alvin (Al) White σώζοντας όμως τη ζωή του. Αργότερα, ο White εργάστηκε ως διευθυντής έρευνας και ανάπτυξης της TWA και μετά στη διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων.

Έκθεση ατυχημάτων της Αμερικανικής Αεροπορίας κατέληξε πως ο κλειστός σχηματισμός στον οποία πετούσαν τα αεροσκάφη και οι ασυνήθιστες γραμμές των πτερύγων του βομβαρδιστικού ήταν υπέυθυνες για μεγάλα “νεκρά σημεία” στο οπτικό πεδίο των χειριστών. Ο άτυχος Joe Walker δεν έβλεπε την πτέρυγα του Valkyrie να έρχεται καταπάνω του, εκτός κι αν είχε ανασηκωθεί και στρέψει το βλέμμα του πίσω από τον ώμο του.

Ομοίως, οι χειριστές του ΧΒ-70 δεν είδαν πόσο κοντά ήταν το Starfighter ενώ αποδείχθηκε πως το σύστημα εκτίναξης χρειαζόταν σημαντική βελτίωση και οι ατομικές κάψουλες καταργήθηκαν σε κατοπινά βομβαρδιστικά (τόσο το F-111 όσο και το πρωτότυπο του Β-1 Lancer είχαν σύστημα εκτίναξης όλου του πιλοτηρίου). Το XB-70 βέβαια είχε ακυρωθεί από το 1962 συνεπώς το μόνο που “κατάφερε” το ατύχημα από πλευράς αεροπορικής εξέλιξης, ήταν να στείλει το έτερο Valkyrie AV-1 σε μόνιμη έκθεση στο μουσείο της USAF στο Dayton.

Most Popular