ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 Απριλίου 1989: Η βύθιση του ρωσικού υποβρυχίου ‘Komsomolets’

Το σοβιετικό υποβρύχιο Κ-278 “Komsomolets” βυθίζεται μετά από ατύχημα, νοτιοδυτικά της νορβηγικής νήσου της Άρκτου στη θάλασσα του Μπάρεντς.

Οι αναφορές λένε, ότι ενώ έπλεε εν καταδύσει στα 335 μέτρα, ξέσπασε φωτιά. Αν και ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τα στεγανά έκλεισαν, οι φλόγες επεκτάθηκαν μέσω των καλωδιώσεων που διέτρεχαν το κύτος. Σαν αποτέλεσμα, ο αντιδραστήρας μπλόκαρε, το σύστημα πρόωσης σταμάτησε και το πλήρωμα αντιμετώπισε προβλήματα διακυβέρνησης. Αμέσως πραγματοποιήθηκε κένωση των δεξαμενών έρματος, που επέτρεψε στο σκάφος να αναδυθεί και να επιπλεύσει για μερικές ώρες εκπέμποντας σήμα κινδύνου.

Το μεγαλύτερο μέρος του πληρώματος (64 άτομα) κατόρθωσε να εγκαταλείψει το σκάφος σε φουσκωτές λέμβους. Στη συνέχεια, οι βλάβες από τη φωτιά, που συνέχισε να σιγοκαίει, έκαναν το “Komsomolets” να βυθιστεί σε βάθος 1.680 μέτρων. Ο κυβερνήτης και 4 αξιωματικοί, που είχαν παραμείνει, έκαναν χρήση της κάψουλας διαφυγής στον πύργο αλλά μόνον ένας από αυτούς κατόρθωσε να βγεί από αυτήν στο ελάχιστο διάστημα που παρέμεινε στην επιφάνεια.

Σωστικά αεροσκάφη έφτασαν στο σημείο ρίπτοντας ελαστικές λέμβους ενώ το πλωτό ιχθυεργοστάσιο “Aleksey Khlobystov” έφτασε 81 λεπτά μετά τη βύθιση περισυλλέγοντας 25 επιζώντες και 5 νεκρούς από την τρικυμισμένη θάλασσα. Συνολικά 42 άτομα πνίγηκαν ή πέθαναν από υποθερμία (επικρατούσα θερμοκρασία 2°C ).

Κάτω από τη διαρκή πίεση και τις διαμαρτυρίες της Νορβηγίας, η Σοβιετική Ένωση εντόπισε μετά από έρευνες το ναυάγιο του “Komsomolets” για το οποίο εξέφρασε την άποψη πως η πιθανότητα ραδιενεργών διαρροών ήταν απίθανη.

Το “Komsomolets”, ένα υποβρύχιο κλάσης “Mike”, ήταν οπλισμένο και με δύο πυρηνικές τορπίλες, που στα μέσα της επομένης δεκαετίας αναφέρθηκε πως διέρρεαν ραδιενεργό υλικό. Ακολούθησε μια μεγάλη επιχείρηση απομόνωσης και σφραγίσματος του κύτους. Πρόσφατα, όμως, νέες μετρήσεις έδειξαν πως το υποβρύχιο έχει αρχίσει και πάλι να διαρρέει ραδιενέργεια. Η νορβηγική κυβέρνηση λαμβάνει συνεχώς μετρήσεις και παρακολουθεί το ναυάγιο.

Most Popular