Saab 21 / 21R: Οι εκδόσεις και τα χαρακτηριστικά του

Το μαχητικό J.21, όπως και το J.29 Tunnan, αποτέλεσαν προϊόντα της ανησυχίας των Σουηδών περί της ασφαλείας τους κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η οποία εντάθηκε μετά τη γερμανική εισβολή στη Νορβηγία και τη Δανία το 1940, αν και τα δύο κράτη είχαν κρατήσει στάση ουδετερότητος. Κρίνοντας ότι τα υπάρχοντα αεροπορικά της μέσα δεν ήταν επαρκή για τη διασφάλιση της επιτυχούς αμύνης της, η Σουηδία θεώρησε ότι ο εκσυγχρονισμός και η ενίσχυση του στόλου της ήταν μονόδρομος.

Όπως ακριβώς και με το J.29, η Σουηδία αντιμετώπισε προβλήματα επιθυμώντας να αποκτήσει πρόσβαση στην γερμανική τεχνολογία, λόγω των περιορισμών που προέκυψαν μετά το ξέσπασμα του πολέμου. Από καθαρή τύχη μπόρεσε να λάβει τους κινητήρες Daimler-Benz DB 605B, καθώς η Γερμανία προσπαθούσε να εμποδίσει την παράδοσή τους. Αυτές οι συνθήκες οδήγησαν στην απόφαση ενός εγχωρίου προγράμματος επανεξοπλισμού ώστε να επιτύχει μια πολιτική «ενόπλου ουδετερότητος».

Οι ίδιες ανησυχίες επικρατούσαν και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς και στις πολύ πρώτες ημέρες του Ψυχρού Πολέμου. Γι’αυτό κατέληξε στην απόφαση αξιοποιήσεως και ενσωματώσεως των τεχνολογικών επιτευμάτων που είχαν προκύψει, ειδικά όσα αφορούσαν την πρόωση. Το Saab J.21 αποτέλεσε το έναυσμα της μετάβασης από τον εμβολοφόρο στον jet κινητήρα.

Η χρησιμοποίηση του J.21 ως βάση δημιουργίας ενός νέου μαχητικού, υπήρξε προϊόν της καινοτόμου σκέψεως της Σουηδίας. Αν και το J.29 Tunnan ήταν το πρώτο αεριωθούμενο που κατασκευάστηκε εξ αρχής για αυτόν τον σκοπό, το J.21 υπήρξε το πρώτο μαχητικό της χώρας με jet κινητήρα. Και ενώ το J.29 Tunnan εκτόπισε το J.21, το τελευταίο κατόρθωσε να καθιερωθεί ως ένα πολύ καλό αεροσκάφος προσβολής χερσαίων στόχων μέχρι το 1956, καθιστώντας το έναν πρώϊμο ψυχροπολεμικό μαχητή. Αυτό ήταν ένα τεράστιο βήμα για τη σουηδική αεροναυπηγική και κατ’επέκταση την Πολεμική Αεροπορία της χώρας.

Παραλλαγές του εμβολοφόρου J.21

J 21A-1: Mαχητικό που αποτέλεσε και την πρώτη σειρά παραγωγής του J.21. Παρήχθη σε 54 μονάδες. Έφερε πυροβόλο Hispano-Suiza HS.404 των 20 χλστ. και τα βαρέα πολυβόλα Bofors/Colt των 13,2 χλστ. Ήταν σε υπηρεσία έως το 1949.

J 21A-2: Επίσης μαχητικό, της δεύτερης και τρίτης σειράς παραγωγής. Κατασκευάστηκαν 124 μονάδες. Διέθετε βελτιωμένα ηλεκτρονικά συστήματα και πυροβόλο Bofors των 20 χλστ. Ο υπόλοιπος οπλισμός ήταν ο ίδιος με αυτόν του προκατόχου του. Ήταν επίσης εφοδιασμένο και με προηγμένα όργανα πλοηγήσεως. Έμεινε σε υπηρεσία μέχρι το 1953-1954.

Ο πίνακας οργάνων του αεριωθουμένου

J/A 21A-3: Μαχητικό/Μαχητικό-βομβαρδιστικό που προέκυψε από τροποποιήσεις του J 21A-2 και παρήχθη σε 119 μονάδες. Έφερε σκοπευτικό βομβών SAAB BT9 και δύο συσκευές RATO (Rocket-Assisted Take-off). Είχε δυνατότητα μεταφοράς πυραύλων (είτε δύο των 180 χλστ. είτε οκτώ των 80-145 χλστ.), καθώς και βομβών των 600, 500, 250 κιλών ή τεσσάρων των 50 κιλών.

J 21B: Στη συγκεκριμένα παραλλαγή επρόκειτο να ενσωματωθούν τρία ρυγχαία πυροβόλα των 20 χλστ., καθώς και ραντάρ στο δεξιό τμήμα. Θα είχε βελτιωμένη αεροδυναμική και θα τροφοδοτείτο με καλύτερους κινητήρες: είτε τους A Daimler-Benz DB 605E είτε τους Rolls-Royce Griffon. Είχε επίσης προβλεφθεί και η εγκατάσταση συμπιεσμένου κόκπιτ. Το πλάνο όμως ακυρώθηκε και δεν υλοποιήθηκε ποτέ, διότι οι Σουηδοί πέρασαν στην έκδοση του αεριωθουμένου.

Παραλλαγές του αεριωθουμένου J.21R

J 21RA / A 21RA: Ήταν η πρώτη σειρά παραγωγής που τροφοδοτείτο με έναν De Havilland Goblin. Αργότερα αναδιαμορφώθηκε σε αεροσκάφος προσβολής χερσαίων στόχων (A 21RA). Έφερε δεξαμενές καυσίμου στις πτέρυγες για την αύξηση του εύρους λειτουργιών και αντοχής του. Υπηρέτησε έως το 1953. Συνολικά κατασκευάστηκαν 30 μονάδες.

J 21RB / A 21RB: Αποτέλεσε τη δεύτερη σειρά παραγωγής με εγκατεστημένο στην άτρακτο έναν De Havilland Goblin (μετά την έκδοση επισήμου άδειας παραγωγής του στη Σουηδία, ο κινητήρας ονομάστηκε Flygmotor RM1). Και αυτός ο τύπος αναδιαμορφώθηκε αργότερα σε αεροπλάνο επιθέσεων εδάφους (A 21RB), φέροντας βαρέα πολυβόλα διαμετρήματος 12,7 χλστ. Υπηρέτησε έως το 1956 και κατασκευάστηκαν εν συνόλω 30 αεροσκάφη.

 

Saab J.21 Χαρακτηριστικά
Έκταση πτερύγων  11,6 μέτρα
Μήκος  10,44 μέτρα
Ύψος  3,97 μέτρα
Επιφάνεια πτερύγων  22,2 τετραγωνικά μέτρα
Κινητήρας  Ανάστροφος V12 Daimler-Benz (SFA) DB 605B, 1475 ίππων
Μέγιστο βάρος απογειώσεως  4.431 κιλά
Καθαρό βάρος  3.250 κιλά
Μεγίστη ταχύτητα  400,78 μίλια/ώρα
Εμβέλεια  466 μίλια
Ανώτατο ύψος  11.000 μέτρα
Ρυθμός ανόδου 15 μέτρα/λεπτό
Οπλισμός
  • 1 πυροβόλο Hispano-Suiza HS.404 των 20 χλστ. ή 1 ρυγχαίο πυροβόλο Bofors.
  • 2 ρυγχαία Bofors (Colt) των 13,2 χλστ.
  • 2 πολυβόλα Bofors (Colt) των 13,2 χλστ. στις πτέρυγες.
  • Το J 21A-3 μαχητικό/βομβαρδιστικό μπορούσε επίσης να μεταφέρει 2 ρουκέτες των 180 χλστ. ή 8 των 80-145 χλστ., όπως και βόμβες είτε 1 των 600, 500, 250 κιλών είτε 4 των 50 κιλών.
Saab J.21R Χαρακτηριστικά
Έκταση πτερύγων  11,37 μέτρα
Μήκος  10,45 μέτρα
Ύψος  2,90 μέτρα
Επιφάνεια πτερύγων  22,3 τετραγωνικά μέτρα
Κινητήρας  1 De Havilland Goblin 2 Turbojet (ο σουηδικός Flygmotor)
Μέγιστο βάρος απογειώσεως  5.000 κιλά
Καθαρό βάρος  3.200 κιλά
Μεγίστη ταχύτητα  497 μίλια/ώρα
Εμβέλεια  450 μίλια
Ανώτατο ύψος  12.000 μέτρα
Ρυθμός ανόδου  17,1 μέτρα/λεπτό
Οπλισμός
  • 1 ρυγχαίο πυροβόλο Bofors των 20 χλστ.
  • 4 ρυγχαία πολυβόλα M/39 των 13,2 χλστ. (αργότερα άλλαξαν με διαμέτρημα 12,7 χλστ.
  • 8 πολυβόλα M/39 των 13,2 χλστ συγκεντρωμένα κάτω από την άτρακτο.
  • 10 ρουκέτες των 100 χλστ., ή 5 των 180 χλστ,, ή 10 αντιαρματικές των 80 χλστ.

Most Popular