«Maiale»: Ο άθλος των Ιταλών Βατραχανθρώπων στο Λιμάνι της Αλεξάνδρειας στον Β’ΠΠ (Δ’ Μέρος)

Έξι άνδρες εναντίον του Βρετανικού Στόλου: Ανθρωπο-τορπίλλες Νο 222 & Νο 223

Τα πράγματα για το πλήρωμα της τορπίλλης Νο 222,του Λοχαγού Μαρτσέλια και του Λοχία Σερκάτ ήταν αρκετά πιο εύκολα. Μετά από μια μικρή περιπλάνηση στην περιοχή του ανατολικού μώλου, εντόπισαν το «Βασίλισσα Ελισάβετ» αγκυροβολημένο περίπου 300 μέτρα μακριά από το «Βάλιαντ».

«Maiale»: Ο άθλος των Ιταλών Βατραχανθρώπων στο Λιμάνι της Αλεξάνδρειας στον Β’ΠΠ (Γ’ Μέρος)

Αν και ήσαν αρκετά καταβεβλημένοι από την πολύωρη κατάδυση, κατάφεραν να περάσουν κάτω από το ανθυποβρυχιακό πλέγμα και να τοποθετήσουν τα εκρηκτικά στο κύτος του θωρηκτού, συγκεκριμένα στην περιοχή του μηχανοστασίου και ρύθμισαν τον ωρολογιακό μηχανισμό για τις 06.00. Οι δύο άνδρες, επιβαίνοντας στην τορπίλλη αναδύθηκαν δίπλα στο θωρηκτό και αθόρυβα κατευθύνθηκαν προς το εμπορικό σημείο του λιμανιού, που έκριναν ως το πιο ασφαλές σημείο για να περάσουν απαρατήρητοι. Κατά τη διάρκεια του πλου, σκόρπισαν εμπρηστικές βόμβες ώστε να αναφλεγεί το πετρέλαιο από τα καράβια που θα ανατιναζόταν. Σε αρκετή απόσταση από τη στεριά, βύθισαν την τορπίλλη τους και μετά από κολύμπι μιας ώρας έφθασαν στη στεριά. Η ώρα ήταν 04.30. Με γρήγορες κινήσεις έβγαλαν κι έκρυψαν τις καταδυτικές στολές τους και αθέατοι κατευθύνθηκαν προς την πόλη.

Ο Μαρτελλότα και Μαρίνο με την τρίτη τορπίλλη Νο 223, αφού έκαναν δύο φορές το γύρο του λιμανιού και δεν εντόπισαν το αεροπλανοφόρο, αποφάσισαν να τοποθετήσουν τα εκρηκτικά στο πετρελαιοφόρο «Σαγκόνα». Κατά τη διάρκεια της κατάδυσης για την τοποθέτηση των εκρηκτικών, ο Μαρτελλότα ένιωσε γενική αδιαθεσία, διότι στην προσπάθειά του να τοποθετήσει σωστά τον αναπνευστήρα, χάλασε η μάσκα του. Ο ψύχραιμος Μαρίνο, με γρήγορες κινήσεις αφαίρεσε τον κοχλία που συγκρατούσε τα εκρηκτικά στην τορπίλλη και τα τοποθέτησε στα ύφαλα του καραβιού, ρυθμίζοντας και αυτός τον ωρολογιακό μηχανισμό στις 06.00.

Εν συνεχεία o Μαρτελλότα και Μαρίνο αναδύθηκαν σε μικρή απόσταση από το πετρελαιοφόρο και σκορπώντας εμπρηστικές βόμβες κατευθύνθηκαν προς την προκυμαία. Με γρήγορες και συγχρονισμένες κινήσεις έκρυψαν τις καταδυτικές στολές τους και απομακρύνθηκαν. Μετά από λίγα μέτρα όμως έπεσαν σε ένα φυλάκιο απ’ όπου ο Άγγλος φρουρός αντιλήφθηκε ότι ήσαν Ιταλοί και τους συνέλλαβε.
Εν τω μεταξύ, ο Ντε Λα Πεν και ο Μπιάνκι, ενώ παρέμεναν γαντζωμένοι στη σημαδούρα, εντοπίσθηκαν από το φως ενός προβολέα που έπεσε πάνω τους και συνελλήφθησαν. Οι δύο άνδρες οδηγήθηκαν στο «Βάλιαντ» και κρατήθηκαν στην αποθήκη πυρομαχικών, περί τις 03.30. Μετά από λίγο οι Άγγλοι τους επιβίβασαν σε μια βάρκα και τους μετέφεραν στην ακτή, όπου τους παραδίδουν για ανάκριση σ’ έναν Άγγλο αξιωματικό. Προς στιγμήν οι δύο άνδρες νόμισαν ότι θα τους κρατούσαν στην ακτή και δεν θα διέτρεχαν κίνδυνο κατά την ανατίναξη του πλοίου. Μετά όμως την ανάκριση και αφού δεν αποκάλυψαν την αποστολή τους, μεταφέρθηκαν και πάλι στο «Βάλιαντ» και κλειδώθηκαν στην αποθήκη πυρομαχικών.
Περίπου 20 λεπτά πριν την έκρηξη, ο Ντε Λα Πεν, γνωρίζοντας ότι πλέον οι Άγγλοι ακόμη και αν γνώριζαν που είναι τοποθετημένα τα εκρηκτικά δεν θα προλάβαιναν να κάνουν τίποτα, ζήτησε να παρουσιασθεί στον κυβερνήτη του καραβιού. Κατά τη συνάντηση με τον Πλοίαρχο Τσαρλς Μόργκαν του αποκάλυψε ότι είχε τοποθετήσει εκρηκτικά αλλά όχι το σημείο. Ο Μόργκαν τον πίεσε να του το αποκαλύψει, αλλά όταν αντιλήφθηκε ότι ο Ιταλός ήταν αμετάπειστος, διέταξε να τον κλείσουν και πάλι στην αποθήκη πυρομαχικών. Αυτή τη φορά ο Ντε Λα Πεν ήταν μόνος, διότι οι Άγγλοι είχαν μεταφέρει αλλού τον Μπιάνκι. Μετά από λίγα λεπτά μια τρομερή έκρηξη συγκλόνισε το «Βάλιαντ» και ο Ντε Λα Πεν, χάνοντας τις αισθήσεις του, εκτινάχθηκε στη θάλασσα από το ρήγμα που δημιουργήθηκε στο πλοίο. Το κρύο νερό τον συνέφερε και κολυμπώντας έφθασε στο λαβωμένο καράβι στο οποίο σκαρφάλωσε και μαζί με το πλήρωμά του περίμενε στην πρύμνη την εκκένωσή του. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή μια νέα έκρηξη συγκλόνισε το λιμάνι και από το φουγάρο του «Βασίλισσα Ελισάβετ» εκτινάσσεται πετρέλαιο σε μεγάλο ύψος, μαζί με κομμάτια από τις μηχανές. Με διαφορά ελάχιστων λεπτών οι δύο μεγαλύτερες μονάδες του αγγλικού Στόλου Μεσογείου «κάθησαν» στον πυθμένα του λιμανιού. Οι εκρήξεις όμως δεν τελειώνουν εδώ. Μια νέα έκρηξη από το «Σαγκόνα» συμπληρώνει τον πανικό, όταν η πρύμνη και η προπέλα του πετρελαιοφόρου τινάζονται ψηλά στον αέρα, προκαλώντας μεγάλες ζημιές και στο αντιτορπιλλικό «Τζάρβις» που εκείνη τη στιγμή εφοδιαζόταν με καύσιμα από το «Σαγκόνα». Το μόνο θετικό για τον αγγλικό στόλο ήταν το γεγονός ότι δεν ανεφλέγησαν οι βόμβες που είχαν ρίξει οι Ιταλοί βατραχάνθρωποι.
Έτσι τελείωσε μια από τις μεγαλύτερες καταδρομικές επιχειρήσεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που κυριολεκτικά κατέστησε τον αγγλικό Στόλο Μεσογείου για μεγάλο χρονικό διάστημα ανύπαρκτο.
Συνέπειες και η τύχη των Ιταλών
Οι μόνοι που διέφυγαν για λίγο την αιχμαλωσία ήταν ο Λοχαγός Μαρτσέλια και ο Δεκανέας Σεργκάτ. Αφού στέγνωσαν τα ρούχα τους, το επόμενο πρωί προσποιούμενοι τους Γάλλους ναυτικούς και κατά την προσπάθειά τους να φθάσουν με το τραίνο στην Ροζέτη, ανακάλυψαν ότι οι αγγλικές λίρες που είχαν, δεν ίσχυαν και τις άλλαξαν μέσω ενός εμπόρου με αιγυπτιακές λίρες. Χωρίς πρόβλημα έφθασαν στην παραλία της Ροζέτης όπου αναζήτησαν μέσο για να φθάσουν στο σημείο που θα τους περίμενε το «Ζέφυρο». Τη στιγμή που ήσαν έτοιμοι να κλέψουν μια βάρκα για να μεταβούν στο σημείο συνάντησης, συνελήφθησαν από την αιγυπτιακή αστυνομία που τους παρέδωσε στις αγγλικές αρχές. Έτσι άδοξα, ακολούθησαν και αυτοί την τύχη των συντρόφων τους, στην αιχμαλωσία.
Ο Ντε Λα Πεν μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας, το 1943, ενώ εκρατείτο σε φυλακές στις Ινδίες, αποφυλακίσθηκε και κατατάχθηκε στις μονάδες κρούσης του Ιταλικού Ναυτικού στο πλευρό πλέον των Συμμάχων, λαμβάνοντας έτσι μέρος σε πολλές αποστολές παρομοίου τύπου με εξελιγμένες βρετανικές υποβρύχιες τορπίλλες. Στις αρχές του 1945 στη ναυτική βάση του Τάραντα, ο Ντε Λα Πεν εκλήθη για να παρασημοφορηθεί από τον Πρίγκιπα Ουμπέρτο της Ιταλίας. Την τελευταία στιγμή, ένας από τους παρευρισκόμενους Άγγλους αξιωματικούς ζητά από τον πρίγκιπα να παραδώσει αυτός το παράσημο. Ο Άγγλος αξιωματικός δεν είναι άλλος από τον Αντιναύαρχο Τσαρλς Μόργκαν, τον κυβερνήτη του «Βάλιαντ» εκείνο το μοιραίο βράδυ.
Η καταστροφή που προξένησαν οι τολμηροί Ιταλοί βατραχάνθρωποι στον αγγλικό Στόλο Μεσογείου, είχε ως αποτέλεσμα να τεθούν εκτός μάχης οι σημαντικότερες μονάδες του συμμαχικού στόλου για αρκετό διάστημα. Το «Βάλιαντ» επισκευάσθηκε μετά από εντατικές εργασίες 5 μηνών ενώ το «Βασίλισσα Ελισάβετ» παρέμεινε για μεγαλύτερο διάστημα σε απραξία, επιπλέοντας με τη βοήθεια δύο υποβρυχίων. Ουσιαστικά από την 18η Δεκεμβρίου και για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι μόνες μονάδες που διέθετε στην περιοχή ο βρετανικός Στόλος ήταν ο στολίσκος των μικρών θωρηκτών υπό τη διοίκηση του Ναύαρχου Φίλιπ Βάιν. Ο ίδιος ο Τσώρτσιλ όταν πληροφορήθηκε το συμβάν χαρακτήρισε την εχθρική ενέργεια ως «ασυνήθιστο παράδειγμα θάρρους και γνώσεων».
Η συγκεκριμένη επιχείρηση είναι μια από τις σημαντικότερες του Ιταλικού Ναυτικού στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο καλός σχεδιασμός, η άριστη εκπαίδευση του προσωπικού, το θάρρος, η ψυχραιμία και ο ακριβής συντονισμός των κινήσεων ήταν τα κύρια συστατικά της επιτυχίας.
Από πλευράς σπουδαιότητας για την έκβαση του πολέμου, οι Ιταλοί βατραχάνθρωποι κατάφεραν να φθείρουν και να θέσουν ουσιαστικά εκτός μάχης τον αγγλικό στόλο, με αποτέλεσμα οι γερμανικές και ιταλικές νηοπομπές να εφοδιάζουν πρακτικά ανενόχλητες τα στρατεύματα του Ρόμμελ στο μέτωπο της Αφρικής για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Most Popular