Μάχη της Αγγλίας: Terribly sorry, was this your aeroplane? (φωτογραφίες)  

Κλασσικό βρετανικό χιούμορ, ακόμη και την πιο σκοτεινή ώρα. Σε εκείνη την επική μάχη που έδωσαν οι Βρετανοί για την επιβίωσή τους προφανώς δεν λυπούνταν και τόσο για τα γερμανικά αεροπλάνα που κατέρριπταν. Αντιθέτως, έκαναν ό,τι μπορούσαν για να ρίχνουν περισσότερα. Και οι ευκαιρίες δεν έλειπαν.

Το εικονιζόμενο Bf110C ‘U8+BB’ (W.Nr 3102) του Stab I./ZG 26 έπεσε θύμα του Sqn Ldr MacDonnell της 64ης Μοίρας στις 18 Αυγούστου 1940, όταν οι επιχειρήσεις της Luftwaffe βρίσκονταν πλέον στο απόγειό τους, πραγματοποιώντας αναγκαστική προσγείωση στο Lydd του Κεντ. Το πλήρωμα, ο Υποδιοικητής της Σμηναρχίας (Gruppenadjutant) Oblt. Rüdiger Proske και ο ασυρματιστής/πολυβολητής (Bordfunker) Hans Möbius, συνελήφθησαν αιχμάλωτοι και εστάλησαν στον Καναδά.

Οπλουργοί της RAF εξετάζουν ένα Bf109E-4 το οποίο βρέθηκε (σχεδόν) ατόφιο μετά από αναγκαστική προσγείωση. Πιθανώς είναι το αεροσκάφος του Oblt. Franz von Werra (W.Nr 1480) του II./JG 3 ‘Udet’ ο οποίος κατερρίφθη στις 5 Σεπτεμβρίου 1940 κοντά στο Marden του Kent στην 10η αποστολή του πάνω από την Αγγλία. Ο von Werra έγινε διάσημος κατορθώνοντας να δραπετεύσει από τον Καναδά που είχε μεταφερθεί ως αιχμάλωτος πολέμου.

Περιττό να τονιστεί ότι τα αεροσκάφη αυτά ήταν πολύτιμα καθώς αποκάλυπταν πολλά για τα όπλα και τα συστήματα των Γερμανών. Όταν οι τεχνικοί τελείωναν μαζί τους, συνήθως διαλύονταν για το μέταλλό τους προκειμένου να παραχθούν βρετανικά αεροπλάνα. Ναι, μπορείτε να το πείτε και ειρωνεία της Τύχης.

Ένα από τα έξι μαχητικά/βομβαρδιστικά Zerstörer που έχασε το ErprGr 210 το απόγευμα της 15ης Αυγούστου 1940 κατά την επίθεση στο αεροδρόμιο Kenley και τον βομβαρδισμό του αεροδρομίου Croydon, το Bf110D-0 ‘S9+CB’ πιάστηκε ενώ προσπαθούσε να φθάσει στην ακτή. Ανατολικά του Sevenoakes δέχθηκε τα πυρά των Sqn Ldr John ‘Johnny’ Worrall και Flt Lt Michael N. ‘Red Night’ Crossley της 32ας Μοίρας υποχρεώνοντας τον πιλότο Lt. Karl-Heinz Koch να το κατεβάσει όπως-όπως στο School Farm του Hooe. Άλλα γερμανικά αεροσκάφη είχαν διαφορετική κατάληξη.


Ελαφρώς… μεταχειρισμένο μετά την κατάρριψή του πάνω από την νότια Αγγλία, το Bf110D-0 ‘S9+CK’ εκτίθεται τον Οκτώβριο του ’40 στο Λονδίνο με σκοπό την ανύψωση του ηθικού των πολιτών. Οι Γερμανοί δεν ήταν ανίκητοι και η RAF το αποδείκνυε.

Μάλιστα όσοι ήθελαν να δουν από κοντά ένα αεροπλάνο των ‘Gerries’ («Γερμανοί» στην αργκό του Β΄ΠΠ) και να περιεργασθούν το πιλοτήριο και τους κινητήρες πλήρωναν εισιτήριο! Αθάνατο βρετανικό φλέγμα. Όμως τα χρήματα προορίζονταν για καλό σκοπό. Αργότερα, το αεροσκάφος μεταφέρθηκε δια θαλάσσης στις ΗΠΑ.

Η ιστορία του αναγνωριστικού Bf110C-5 ‘5F+CM’ (W.Nr 2177) μοιάζει να έχει βγει από πολεμικό περιοδικό δράσης. Κατασκευασμένο από την Gothaer Waggonfabrik AG, όπως μαρτυρά η stenciled επιγραφή στο πίσω τμήμα της ατράκτου, έχει στο ουραίο πηδάλιο και στο αριστερό ύψους-βάθους σημάδια από το αστάρι που χρησιμοποίησαν τεχνικοί της RAF για να επισκευάσουν τις ζημιές από τα βλήματα των βρετανικών καταδιωκτικών.

Το αεροσκάφος της 4.(F)/Aufklärungsgruppe 14 που πετούσε ο Oblt. Friedrich-Karl Runde καταρρίφθηκε στις 17 Ιουλίου 1940 από Hurricanes του Red Section της 238ης Μοίρας. Επισκευάστηκε στις εγκαταστάσεις του Royal Aircraft Establishment στο Farnborough με τμήματα τού καταρριφθέντος στο Lulworth έξι ημέρες νωρίτερα Bf110C-4 ‘2N+EP’ (W.Nr 3551) του 9./ZG 76 και κατέστη ξανά πτήσιμο με σκοπό την πραγματοποίηση συγκριτικών δοκιμών εναντίον μαχητικών της RAF. Κάποια στιγμή απέκτησε βρετανική παραλλαγή και διακριτικά και τον αριθμό μητρώου ‘ΑΧ772’.

Η ουρά και τμήμα της ατράκτου ενός Do 17Z της Σμηναρχίας Βομβαρδισμού 1.KG 76 που κατερρίφθη στις 15 Σεπτεμβρίου 1940 «προσγειώθηκαν» στην στέγη αυτού του λονδρέζικου σπιτιού στην Vauxhall Bridge Road –το υπόλοιπο συνετρίβη κοντά στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό Victoria. Ο πόλεμος περνούσε ήδη σε μια νέα τρομερή φάση η οποία θα έμενε στην Ιστορία με μια λέξη: Blitz.
Αλέξανδρος Θεολόγου
 

Most Popular