Πώς η Αμερικανική Αεροπορία τροποποίησε το F-15 Streake Eagle ώστε να σπάσει 8 παγκόσμια ρεκόρ

Το McDonnell Douglas F-15 Eagle είναι ένα δικινητήριο μαχητικό παντός καιρού, υψηλών επιδόσεων με αποστολή την εναέρια κυριαρχία. Πρωτοπέταξε τον Ιούλιο του 1972 και εντάχθηκε στη δύναμη της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας τον Νοέμβριο του 1974.

Ήταν το πρώτο αμερικανικό μαχητικό που είχε ώση κινητήρων μεγαλύτερη από το κενό του βάρος, επιτρέποντάς του να επιταχύνει ακόμα κι όταν εκτελούσε κάθετη άνοδο. Αυτό, σε συνδυασμό με το μικρό βάρος της πτερυγιακής επιφάνειας του αεροσκάφους, έκανε το Eagle εξαιρετικό στους δύσκολους ελιγμούς. Κατασκευάστηκε και σε μονοθέσια και σε διθέσια έκδοση.
Το μονοθέσιο F15A, που εκτίθεται στο μουσείο της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας, έχει το παρατσούκλι “Streak Eagle” (κεραυνοβόλος αετός) κι έσπασε οκτώ φορές το παγκόσμιο ρεκόρ ταχείας ανόδου μεταξύ 16ης Ιανουαρίου και 1ης Φεβρουαρίου 1975.

To 72-0119 ρυμουλκείται έξω από το υπόστεγό του στο National Museum of the United States Air Force (φωτογραφία: Ken LaRock, USAF)

Σπάζοντας το τελευταίο από τα 8 ρεκόρ έφτασε σε ύψος 98,425 ποδών σε μόλις 3 λεπτά, 27.8 δευτερόλεπτα από τη στιγμή που έλυσε τα φρένα κατά την απογείωση και “άγγιξε” τα όρια των 103,000 ποδών πριν ξεκινήσει την κάθοδό του. Πέταξε με το φυσικό μεταλλικό του χρώμα για να μειώσει το βάρος όσο γινόταν προκειμένου να πετύχει τα ρεκόρ επιδόσεων. Για προστασία από τη διάβρωση, η McDonnell Douglas Corp. το έβαψε από τότε σε ανοιχτό γκρι χρώμα όπως στα περισσότερα επιχειρησιακά F-15.
Το “Streak Eagle” είναι ένα αεροσκάφος αρχικής προ-παραγωγής. Διαφορές στην εσωτερική δομή και τα συστήματα λειτουργίας έκαναν την επιστροφή του στην επιχειρησιακή δράση πολύ δύσκολη και κοστοβόρα. Έτσι, αποδόθηκε στο μουσείο τον Δεκέμβριο του 1980 αφού δεν χρησίμευε πια ως όχημα δοκιμαστικών πτήσεων.
Το παρακάτω βίντεο αφηγείται την ιστορία των δοκιμαστικών πτήσεων του F-15 Streak Eagle που οδήγησαν στην κατάρριψη των ρεκόρ:

Το F-15 αποδείχθηκε ένα εξαιρετικό όχημα δοκιμών με ένα από τα πιο ενδιαφέροντα του είδους του να είναι το 19ο αεροσκάφος προ-παραγωγής με το σειριακό αριθμό 72-0119.
Σύντομα θα το αποκαλούσαν “Streak Eagle” και το όνομά του ταίριαζε στις αποστολές για τις οποίες φτιάχτηκε: να καταρρίψει όλα τα ρεκόρ χρόνου ανόδου σε μαχητικό αεροσκάφος, που εκείνη τη στιγμή κατείχαν τα αεροσκάφη F-4 και MiG-25.

Για να πετύχει σε αυτήν την αποστολή, το Streak Eagle έτυχε σημαντικών μετατροπών για να μειώσει το βάρος του όσο γινόταν περισσότερο. Ουσιαστικά, όπως εξηγούν οι Steve Markman και Bill Holder στο βιβλίο “One Of A Kind Research Aircraft A History Of In-Flight Simulators, Testbeds & Prototypes”, όλα τα συστήματα που δεν ήταν απολύτως απαραίτητα στο F-15 όπως πύραυλοι, το ραντάρ, το πυροβόλο, το ουραίο άγκιστρο ανάσχεσης, η μία γεννήτρια, το υδραυλικό σύστημα γενικής χρήσης, οι σερβομηχανισμοί των αεροφρένων και πηδαλίων αέρος, ενώ αφαιρώντας την μπογιά κέρδισαν άλλα 18 κιλά.
Από την άλλη, ορισμένα πρόσθετα στοιχεία και μηχανισμοί τοποθετήθηκαν στο αεροσκάφος για τη μέτρηση των δοκιμών, όπως μια συσκευή ανάσχεσης στη θέση του ουραίου αγκίστρου και μια κεραία ρύγχους με υποδοχές “άγφα” και “βήτα” για τη μέτρηση της γωνίας καθόδου και πλευρικής κλίσης μαζί με ειδικά συγκροτήματα μπαταριών και χειριστηρίων. Άλλα εργαλεία περιλάμβαναν μια κάμερα πάνω από τον ώμο του χειριστή, έναν μετρητή επιτάχυνσης, ένα εφεδρικό γυροσκόπιο πτητικής συμπεριφοράς, εξοπλισμό για τον έλεγχο του ύψους και έρμα.
Με τις μετατροπές αυτές, το Streak Eagle εξοικονόμησε 1,200 κιλά ενώ το καύσιμο που μετέφερε σε κάθε πτηρική δοκιμή ποίκιλε από 1,350 ως 2,700 κιλά.

Οι χειριστές των ρεκόρ. Από αριστερά, ο ταγματάρχης Roger Smith, ο ταγματάρχης Dave W. Peterson και ο ταγματάρχης William R. “Mack” MacFarlane

Τα 8 νέα ύψη που πέτυχε το αεροσκάφος και ο χρόνος που τα πέτυχε σε κάθε περίπτωση και φαίνονται παρακάτω επετεύχθησαν από τρεις δοκιμαστές πιλότους της Αμερικανικής Αεροπορίας: τον ταγματάρχη Roger Smith, τον ταγματάρχη W.R. Macfarlane και τον ταγματάρχη Dave Peterson που πέταξαν με το Streak Eagle από την 16η Ιανουαρίου ως την 1η Φεβρουαρίου 1975.
3,000 μέτρα (9,843 πόδια) σε 27.57 δευτερόλεπτα
6,000 μέτρα (19,685 πόδια) σε 39.33 δευτερόλεπτα
9,000 μέτρα (29,685 πόδια) σε 48.86 δευτερόλεπτα
12,000 μέτρα (39,370 πόδια) σε 59.38 δευτερόλεπτα
15,000 μέτρα (49,212 πόδια) σε 77.02 δευτερόλεπτα
20,000 μέτρα (65,617 πόδια) σε 122.94 δευτερόλεπτα
25,000 μέτρα (82,021 πόδια) σε 161.02 δευτερόλεπτα
30,000 μέτρα (98,425 πόδια) σε 207.80 δευτερόλεπτα
Για να δώσουμε ένα μέρο σύγκρισης, ένα Boeing 727 χρειάζεται πάνω από 15 λεπτά για να φτάσει σε ύψος 9,000 μέτρων, ενώ το Streak Eagle το πέτυχε σε λιγότερο από ένα λεπτό. Το F-15 Streak Eagle εκτίθεται σήμερα στο Εθνικό Μουσείο της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Πηγή: https://fighterjetsworld.com/historic-aircraft-and-incident/how-u-s-air-force-modified-f-15-streak-eagle-jet-to-set-8-world-records/20106/

Most Popular