Τ-33 στο ΠΒΚ: Με τέτοιο χρώμα σίγουρα γίνεσαι στόχος!

Το χρώμα τους δεν ήταν παραλλαγή απόκρυψης αλλά… αποκάλυψης. Τα ζωηρόχρωμα Τ-33 που υπηρέτησαν μέχρι τις τελευταίες ημέρες του τύπου στην Π.Α μπορεί να είχαν ώρες πάνω τους όμως για το Πεδίο Βολής Κρήτης (ΠΒΚ) ήταν ανεκτίμητα. Διότι μακριά από το προσκήνιο αυτά τα αεροπλάνα προσέφεραν πολλά.

(Gerald Helmar, airliners.net)

Τα «πορτοκαλί» τζετ της 222 ΜEE «Κύδων» δεν είχαν απλώς διαφορετικό χρώμα. Επιφορτισμένα με την ρυμούλκηση στόχων τύπου SK-4 της Dornier για την εξάσκηση ελληνικών και συμμαχικών δυνάμεων στο ΠΒΚ τα συγκεκριμένα Τ-33 έφεραν από έναν στόχο στους τροποποιημένους πτερυγικούς πυλώνες ενώ σε κάποια πρώην δυτικογερμανικά αεροπλάνα τα αρχικά καθίσματα της Lockheed είχαν αντικατασταθεί με Martin-Baker GU 5.

Ο στόχος SK-4 περιείχε δώδεκα καπνογόνα τα οποία «εκρήγνυντο» στιγμιαία με τηλεχειρισμό. Φθάνοντας το αεροπλάνο στο Πεδίο Βολής με τους SK-4 πίσω του σε απόσταση 1.700 μέτρων –όσο και το μήκος του συρματόσχοινου– το RCB (ο «Πύργος» του ΠΒΚ) ενεργοποιούσε τα καπνογόνα ώστε να διευκολύνει τους ασκούμενους πυροβολητές στον εντοπισμό του στόχου.

«Κάναμε δώδεκα διελεύσεις αφήνοντας από ένα καπνογόνο την φορά. Αναλόγως των απαιτήσεων της άσκησης κάναμε release είτε του ενός ή και των δύο στόχων» θυμούνται χειριστές. «Όταν τελειώναμε, το RCB έδινε με τηλεχειρισμό την σχετική εντολή και ο στόχος απορρίπτετο από το συρματόσχοινο ρυμούλκησης, πέφτοντας με αλεξίπτωτο στο Πεδίο Βολής για να ξαναχρησιμοποιηθεί. Μετά, κάναμε cut στο συρματόσχοινο του φορέα πάνω από την θάλασσα και πηγαίναμε για προσγείωση».

Ωστόσο υπήρχαν και φορές που οι στόχοι κατέληγαν… μιας χρήσεως. «Πολλές φορές μας πετύχαιναν, ιδίως με το σύστημα «Βέλος» που διέθετε ραντάρ. Όταν χτυπούσαν τον στόχο ένιωθες το αεροπλάνο να «φρενάρει» και μετά να φεύγει μπροστά ενώ στον μετρητή που σου έδειχνε πόσο απείχε ο SK-4 πίσω από το αεροπλάνο είχες ξαφνικά ένδειξη μηδέν». Ποιος είπε ότι οι πιλότοι των Τ-33 στερούντο συγκινήσεων;

Το πόσο σημαντικά ήταν τα «άλλα» Τ-33 στο ΠΒΚ φαίνεται και από το γεγονός ότι χρησιμοποιήθηκαν μέχρι την απόσυρση του τύπου, τον Ιανουάριο του 2000. Δύο από τα τελευταία τρία πτήσιμα T-33A στην βάση της Σούδας ήταν τα  «πορτοκαλί» TR-641 (s/n 55-8641) και TR-995 (s/n 55-2995) με 4.990,4 ώρες πτήσης και 6.723 ώρες αντίστοιχα. Ώρες αναμφίβολα καλά ξοδεμένες.
Αλέξανδρος Θεολόγου      
 

Most Popular