ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Οκτωβρίου 1908: Antoinette IV – Ένα μονοπλάνο κομψοτέχνημα πετά για πρώτη φορά

Πραγματοποιείται στο χώρο του κάστρου Château de Bagatelle, έξω από το Παρίσι, η πρώτη πτήση του πρωτοποριακού μονοπλάνου “Antoinette IV”.

Δημιούργημα της Société d’aviation Antoinette, το πειραματικό μονοπλάνο ήταν ένα άλμα πίστης για τους οπαδούς της αεροπορικής ιδέας. Με το αεροπλάνο να έχει εμφανιστεί πολύ πρόσφατα, οι γνώσεις γύρω από τις ικανότητες των μηχανών και την αεροδυναμική δεν ήταν ακόμα ανεπτυγμένες. Πολλοί δυσπιστούσαν πως ένα αεροπλάνο μπορούσε να λειτουργήσει αποτελεσματικά και με ασφάλεια χωρίς τουλάχιστον δύο σειρές πτερύγων. Παρόλα αυτά, οι λίγοι οπαδοί των μονοπλάνων είχαν ήδη θέσει τα πρώτα δείγματα σε παραγωγή το προηγούμενο μόλις έτος (με το Santos-Dumont Demoiselle του 1907).

Το Antoinette IV ήταν ένα εξαιρετικά κομψό αεροσκάφος με λεπτή, τριγωνικής διατομής άτρακτο, φαρδιές πτέρυγες υψηλά τοποθετημένες και ουραίο σταυροειδούς σχήματος. Το κινούσε ένας εμβολοφόρος κινητήρας V8, δημιούργημα του μηχανικού και εφευρέτη Léon Levavasseur, ο οποίος απέδιδε 50 ίππους, και δίφυλλη έλικα. Οι δημιουργοί του πίστευαν πως “προσέφερε τα πλεονεκτήματα της απλότητας μορφής, της ευκολίας κατασκευής και του ανάλαφρου σχεδιασμού με αποτέλεσμα ένας μικρός και ελαφρύς κινητήρας να αποδίδει περισσότερο και καλύτερα σε ένα ελαφρύ σχέδιο με μικρή αντίσταση στον άνεμο”, κατά τα λόγια του Augustus Post στο περιοδικό “American Machinist”.

Στις 19 Οκτωβρίου 1908 το Antoinette IV απογειώθηκε για πρώτη φορά με τον σαραντάχρονο Eugène Welferinger στα χειριστήρια, κάνοντας μια σύντομη αλλά εντυπωσιακή πτήση. Το περιοδικό “American Machinist” το περιέγραψε ως ένα “καθαρά αγωνιστικό μηχάνημα”. Το αεροσκάφος είχε διαστάσεις 11,5 μέτρα μήκος, 14,8 μέτρα εκπέτασμα πτερύγων και βάρος 460 κιλά. Το καύσιμο που μετέφερε του χάριζε θεωρητικά αυτονομία για μία ώρα πτήσης και ο κινητήρας έδινε μέγιστη ταχύτητα 120 χλμ./ώρα. Αρκετές βελτιώσεις και αλλαγές θα λάβουν χώρα στο σχεδιασμό του μετά την πρώτη αυτή πτήση, από τη γωνία τοποθέτησης των πτερύγων, την έκταση και τη θέση των πτερυγίων κατεύθυνσης και τα πηδάλια καθώς και στον κινητήρα και στο σύστημα προσγείωσης.

Στις 19 Ιουλίου του επομένου έτους, ο Arthur Louis Hubert Latham προσπάθησε να διασχίσει το κανάλι τη Μάγχης με το Antoinette IV, διαδρομή που αποτελούσε τότε τη μεγάλη πρόκληση της αεροπλοΐας αλλά ατυχώς κατέπεσε στη θάλασσα μετά από μηχανική βλάβη μόλις 13 χιλιόμετρα από τις γαλλικές ακτές. O Latham διασώθηκε από το γαλλικό τορπιλοβόλο αντιτορπιλικό FS Harpon, αλλά το αεροσκάφος έπαθε σοβαρές ζημιές κατά τη διαδικασία ανάσυρσης.

Η τύχη θέλησε να εμπλέξει το Antoinette IV σε άλλη μια φάση της αεροπορικής περιπέτειας. Στις 3 Οκτωβρίου 1910, ο Γάλλος πιλότος René Thomas εμβόλισε κατά λάθος με το Antoinette IV που πετούσε σε αεροπορικό σαλόνι του Μιλάνου, το Farman III που οδηγούσε ο λοχαγός Bertram Dickson, με αποτέλεσμα και τα δύο αεροσκάφη να καταπέσουν στο έδαφος. Οι δύο πιλότοι τραυματίστηκαν αλλά επέζησαν. Ο Dickson, ωστόσο, πρωτοπόρος της αεροπλοΐας κι ο ίδιος, λόγω των τραυμάτων του δεν ξαναπέταξε ποτέ και τελικά πέθανε το 1913 εξαιτίας τους. Η σύγκρουση των δύο αεροσκαφών είναι το πρώτο ατύχημα του είδους στην ιστορία.

 

Most Popular