ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Ιανουαρίου 1915: Ναυμαχία του Dogger Bank, σύγκρουση στα παγωμένα νερά

Έχοντας υποκλέψει τα ραδιομηνύματα του γερμανικού στόλου, ισχυρή βρετανική μοίρα καταδρομικών αιφνιδιάζει αργοκίνητη μοίρα καταδρομικών του γερμανικού Στόλου Ανοιχτών Θαλασσών στο αβαθές πεδίο του Dogger Bank στη Βόρειο Θάλασσα, στις αρχές του Α’ Παγκοσμίου.

Υπολειπόμενη σε ισχύ πυρός και αριθμούς, η γερμανική μοίρα ανέκρουσε πρύμνα στις 07:35 και κατευθύνθηκε προς την ασφάλεια των λιμένων της αλλά τα πιο ευκίνητα βρετανικά πλοία (μερικά φτάνοντας ταχύτητες 27 κόμβων) την πρόφτασαν.

Η ναυαρχίδα της βρετανικής μοίρας, το καταδρομικό μάχης HMS Lion.

Ο Βρετανός διοικητής, υποναύαρχος σερ Ντέϊβιντ Μπίτυ, είδε στις 08:00 από τη ναυαρχίδα του, το καταδρομικό HMS Lion, τον καπνό του πιο αργοκίνητου γερμανικού πλοίου, του καταδρομικού SMS Blücher και προσέγγισε κόντρα στον άνεμο. Ώστε ο καπνός από τα πλοία του να μην φυσάει κοντά στα σκοπευτικά των πυροβολητών του και να έχει το πλεονέκτημα, αντίθετα με τους Γερμανούς. Στις 08:52 το HMS Lion άνοιξε πυρ από απόσταση 18.000 μέτρων ακολουθούμενο από τα υπόλοιπα βρετανικά πολεμικά.

ο “Μέγας Στόλος” της Βρετανίας ήταν η ισχυρότερη ναυτική δύναμη που παρέταξε ποτέ μια χώρα αλλά στις αρχές του 20ού αιώνα η Γερμανία αμφισβητούσε τη βρετανική παντοδυναμία των θαλασσών.

Με 5 βρετανικά καταδρομικά εναντίον 4 γερμανικών, ο Μπίτυ επέλεξε να εμπλέξει τη ναυαρχίδα SMS Seydlitz, αφήνοντας τα δύο παλιότερα HMS New Zealand και HMS Indomitable να αναλάβουν το αργοκίνητο Blücher.

Αρχικά το Lion ήταν άστοχο, με τους οπτήρες να θεωρούν από λάθος, τους παφλασμούς από τις οβίδες του HMS Tiger προς το SMS Seydlitz ως δικούς τους, αφήνοντας το ακολουθόν SMS Moltke στο απυρόβλητο. Όμως στις 09:43 μία οβίδα των 340 mm από το Lion διαπέρασε τον πρυμναίο πύργο πυροβόλων του Seydlitz ξεκινώντας σειρά εκρήξεων που διαπέρασαν τα καταστρώματα, φθάνοντας στην κεντρική αποθήκη πυρομαχικών πρύμνης. Μόνο η ενέργεια του αξιωματικού φυλακής που πλημμύρισε την αποθήκη έσωσε το πλοίο από μια τιτάνεια έκρηξη, αν και ήδη είχαν χαθεί 165 άνδρες του.

Το γερμανικό καταδρομικό μάχης SMS Seyldlitz κατά τη σύγκρουση στο Dogger Bank. Ναυπηγημένο στο Αμβούργο από την B&V είχε ενταχθεί στη δύναμη του γερμανικού στόλου μόλις το προηγούμενο έτος, αντιπροσωπεύοντας την γερμανική σχολή της “υπεροχής σε όλα”. Το πλοίο των 25.000 τόνων, είχε ισχυρότατη θωράκιση, πλήρωμα άνω των χιλίων ανδρών και ταχύτητα που άγγιζε τους 27 κόμβους ενώ παρέτασσε 10 πυροβόλα των 280 mm, 12 πυροβόλα των 150 mm και άλλα τόσα των 88 mm. Θα επιζούσε του πολέμου για να συναντήσει τη μοίρα του το 1919, αυτοβυθιζόμενο στο Σκάπα Φλόου μαζί με τον υπόλοιπο γερμανικό στόλο.

Στις 10:18 ήταν η σειρά των Βρετανών να αιμοραγήσουν με το HMS Lion να δέχεται σειρά χτυπημάτων που προκάλεσαν πυρκαγιά και εισροή υδάτων κάνοντάς το να χάσει ταχύτητα. Λίγα λεπτά μετά δέχτηκε βλήμα στον πρωραίο πύργο που ανατίναξε την αποθήκη πυρομαχικών του αλλά το πλήρωμα έσβησε γρήγορα τη φωτιά. Το Lion, όμως, ήταν ήδη εκτός, αφήνοντας τον σχηματισμό και ισοφαρίζοντας τους αριθμούς μεταξύ Γερμανών και Βρετανών.

Στις 10:30 το Blücher δέχτηκε ένα καίριο χτύπημα από το HMS Princess Royal, που μετέδωσε φωτιά στα πυρομαχικά του και προκάλεσε βλάβη στους καυστήρες του. Η ταχύτητά του έπεσε στους 17 κόμβους και διαχωρίστηκε από τον σχηματισμό.

η γερμανική ναυαρχίδα, καταδρομικό μάχης SMS Seydlitz. Τα γερμανικά καταδρομικά έφεραν ονόματα σημαντικών στρατηγών της εποχής του Επταετούς Πολέμου και των Ναπολεοντίων συγκρούσεων.

Στο μεταξύ, ο ναύαρχος Χίππερ, διοικητής της γερμανικής μοίρας, βλέποντας την πορεία των επιχειρήσεων και με τα πυρομαχικά των πλοίων του να μειώνονται αποφάσισε να απεμπλακεί αφήνοντας πίσω το αργοκίνητο Blücher, που ήταν ο λόγος που οι Βρετανοί τον είχαν προλάβει εξαρχής και να σώσει τα υπόλοιπα πλοία του.

Έχοντας δεχθεί πολλά χτυπήματα που του στέρησαν τις επικοινωνίες, ο Μπίτυ αποφάσισε να στρέψει τη χτυπημένη ναυαρχίδα του κατά του λαβωμένου Blücher αποτελειώνοντάς το και αφήνοντας την υπόλοιπη μοίρα να καταδιώξει τον εχθρό. Μια λανθασμένη αναφορά για περισκόπιο υποβρυχίου στην πρύμνη του, τον έκανε να διατάξει στροφή 90 μοιρών για αποφυγή τορπιλών ενώ αμέσως μετά έστειλε το αρχικό μήνυμα καταδίωξης.

Ο υποδιοικητής της μοίρας του, υποναύαρχος Γκόρντον Μουρ επί του HMS New Zealand έλαβε εν σειρά τα μηνύματα: “στρέφω πορεία Βορειο-Ανατολικά” και “εμπλέξατε εχθρική οπισθοφυλακή” και παρεξήγησε νομίζοντας πως ο Μπίτυ του έλεγε να στραφεί όλη η βρετανική μοίρα για να αποτελειώσει το Blücher. Ο Μπίτυ προσπάθησε να διορθώσει το λάθος αλλά χωρίς ασύρματο ήταν αδύνατον μέσα στους καπνούς από τα φουγάρα και την καμμένη πυρίτιδα. Η καταδίωξη σταμάτησε και οι κυνηγοί κύκλωσαν το Blücher.

Το γερμανικό καταδρομικό μάχης SMS Blücher τη στιγμή της ανατροπής και βύθισής του.

Το τελευταίο έδωσε μια άνιση μάχη για δύο ώρες πετυχαίνοντας δύο χτυπήματα στα αντίπαλα καταδρομικά και στέλνοντας το αντιτορπιλικό HMS Meteor εκτός δράσης, πριν αναποδογυρίσει, χτυπημένο από 70 βλήματα και δύο τορπίλες, και βυθιστεί στις 13:13 με 792 άνδρες του νεκρούς. Οι Βρετανοί πλησίασαν για να συλλέξουν επιζώντες αλλά η εμφάνιση ενός αεροπλοίου κι ενός υδροπλάνου του γερμανικού ναυτικού, που εκτέλεσε και έναν άστοχο βομβαρδισμό, τους έκανε να διακόψουν αφήνοντας πολλούς στα παγωμένα κύματα.

Τα βρετανικά καταδρομικά πήραν το δρόμο της επιστροφής, πολλά χτυπημένα άσχημα. Πέραν του Blücher, που ήταν το έπαθλο της ημέρας, τα καταδρομικά επισκευάστηκαν για να συναντηθούν ξανά με τους Γερμανούς, το επόμενο έτος έξω από τα στενά της Γιουτλάνδης στη μεγαλύτερη ναυμαχία μεταξύ θωρακισμένων πλοίων.

Most Popular