ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 21 Φεβρουαρίου 1973: Ισραηλινά Phantom εναντίον Λιβυκού Boeing

Αεροσκάφος των Λιβυκών Αερογραμών (LN 114) χάνει τον προσανατολισμό του σε προγραμματισμένη πτήση από Τρίπολη προς Κάιρο και εισέρχεται στο χώρο απαγόρευσης πτήσεων στη χερσόνησο του Σινά. Ενδείξεις αποδίδουν το περιστατικό σε κακοκαιρία και στην απώλεια λειτουργίας κρίσιμων υποσυστημάτων του Boeing 727-224.

Το αεροσκάφος με κωδικό 5A-DAH απογειώθηκε από την Τρίπολη στις 21 Φεβρουαρίου 1973 με εννιαμελές πλήρωμα εκ των οποίων οι πέντε ήταν Γάλλοι, καθώς ήταν μισθωμένο από την Air France. Μετά από μια σύντομη στάση στη Βεγγάζη, συνέχισε κανονικά την πτήση. Η διαδρομή από Τρίπολη ακολουθούσε συνήθως μια ευθύγραμμη πορεία δυτικά προς ανατολικά κατά μήκος της ακτής μέχρι την αιγυπτιακή πόλη του Σίντι Μπαράνι, πριν στρέψει ελαφρώς νοτιοανατολικά προς Κάιρο. Στη θέση αυτή χρησιμοποιείται για προσανατολισμό ο ραδιοφάρος της λίμνης Kαρούν.

Στη 13:45, το ραντάρ ελέγχου του αεροδρομίου του Καΐρου είδε την πτήση LN 144 να προσεγγίζει την πόλη από τα δυτικά, σύμφωνα με το πρόγραμμα. Ωστόσο, για άγνωστο λόγο το αεροσκάφος συνέχισε την πορεία του προς τα ανατολικά περνώντας τον Νείλο και πετώντας πάνω από το Σινά, που από τις συμφωνίες του 1967 ήταν περιοχή απαγόρευσης πτήσεων. Προσπάθειες των ελεγκτών να επικοινωνήσουν με το Boeing απέτυχαν. Το αεροσκάφος δεν απαντούσε στις κλήσεις των Αιγυπτίων ενώ είχε ξεκινήσει την κάθοδό του, πιθανώς πιστεύοντας πως βρισκόταν κοντά στο αεροδρόμιο προορισμού.

Στις 13:55 ισραηλινά ραντάρ εντόπισαν το (αγνώστου ταυτότητος για αυτά) αεροσκάφος που περνούσε στον ισραηλινό εναέριο χώρο και δύο μαχητικά F-4E Phantom II απογειώθηκαν και αναχαίτισαν το λιβυκό Boeing στα 15.000 πόδια. Καθώς όμως αυτό δεν αντιδρούσε στις επανειλημμένες οπτικές υποδείξεις, καταρρίφθηκε με εντολή του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου, στρατηγού Νταβίντ Ελαζάρ. Οι 108 από τους 113 επιβαίνοντες σκοτώθηκαν.

Όπως ήταν φυσικό, διεθνής κατακραυγή ξεσηκώθηκε κατά του Ισραήλ, το οποίο δήλωσε πως αντιμετώπισε αεροσκάφος αγνώστου ταυτότητας σε μια ευαίσθητη περιοχή και αυτό αγνόησε αριθμό προειδοποιήσεων για να εγκαταλείψει τον εναέριο χώρο. Αν και ο ΟΗΕ δεν έλαβε μέτρα κατά του Τελ Αβίβ, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας επέβαλλε κυρώσεις ενώ ακόμα και οι ΗΠΑ αγνόησαν την ισραηλινή εξήγηση. Αυτό έκανε την κυβέρνηση του Τελ Αβίβ να αναδιπλωθεί και να παραδεχθεί πως η κατάρριψη οφειλόταν σε “λανθασμένη κρίση” πληρώνοντας αποζημιώσεις στις οικογένειες των -κυρίως Αράβων- επιβατών.

Ως προς τα αίτια της λάθος πορείας, πιστεύεται σήμερα, μετά από εξέταση των συσκευών καταγραφής, πως το αεροσκάφος έχασε τον προσανατολισμό του εξαιτίας μια ισχυρής αμμοθύελλας πάνω από τη λίμνη Καρούν που περιόρισε την ορατότητα και άλλαξε ελαφρά την διεύθυνση του αεροσκάφους ενώ βγήκε έξω από την εμβέλεια των ασυρμάτων.

Most Popular