Τα γερμανικά αεροπλάνα που συναντούσαν οι Σύμμαχοι στην προέλασή τους προς το Βερολίνο και την τελική νίκη πρέπει να έδιναν την εντύπωση νεκρού θηρίου. Ενός θηρίου που στην ακμή του τρομοκράτησε σχεδόν ολόκληρη την Ευρώπη. Τους δύο τελευταίους μήνες του πολέμου όμως η Luftwaffe ήταν ένα θηρίο που ψυχορραγούσε.
Οι συμμαχικές αεροπορικές δυνάμεις έκαναν ό,τι μπορούσαν για να το πετύχουν στερώντας την από χειριστές, καύσιμα και καινούργια αεροσκάφη για την αντικατάσταση όσων καταρρίπτοντο ή κρίνονταν πέραν επισκευής. Οι έμπειροι Experten (άσσοι) ήταν πάντα επικίνδυνοι αλλά το 1945 δεν αρκούσαν για να αλλάξουν την πορεία του διαφαινόμενου τέλους.
Οι περισσότεροι πιλότοι ολοκλήρωναν την εκπαίδευσή τους με δυσκολία, λόγω της αεροπορικής υπεροχής του εχθρού, και ρίχνονταν την μάχη με τις πιθανότητες συνήθως εναντίον τους. Οι πιο τυχεροί γλύτωσαν διότι τελείωσε ο πόλεμος. Ο Μάιος του ’45 βρήκε την Γερμανία σπαρμένη με κατεστραμμένα αεροπλάνα, άλλα να περιμένουν συντήρηση στα αεροδρόμια που κυριεύοντο το ένα μετά το άλλο και κάποια ακόμη στην διασπορά, κρυμμένα στα πυκνά γερμανικά δάση. Οι φωτογραφίες μιλούν από μόνες τους.
Τα αεροπλάνα των ηττημένων μελετήθηκαν και στην συντριπτική τους πλειονότητα διαλύθηκαν για scrap. Ελάχιστα γλύτωσαν την καταστροφή και την λαφυραγώγηση από τους ‘souvenir hunters’ φαντάρους και ορισμένα εξ αυτών σήμερα εκτίθενται σε Μουσεία. Όμως κάποια αεροπλάνα απεδείχθησαν ανεκτίμητη λεία πολέμου. Ήταν τα τζετ.
Αεριωθούμενα μαχητικά Me 262 ‘Schwalbe’ σε διάφορα στάδια συναρμολόγησης στα μυστικά εργοστάσια διασποράς που είχαν στηθεί στα δάση της νότιας Γερμανίας, πυραυλοκίνητα Me 162 Komet και βομβαρδιστικά Arado 234 Blitz περίμεναν να αποκαλύψουν τα μυστικά τους. Η συλλογή τεχνικών εγχειριδίων και εγκολπίων χειριστού (Flugzeug-Handbuch) έγινε επιχείρηση προτεραιότητας, με ειδικά κλιμάκια να «αποψιλώνουν» τα καταληφθέντα αεροδρόμια και εργοστάσια ψάχνοντας ο,τιδήποτε χρήσιμο για την επικείμενη μελέτη των αεροσκαφών.
Γερμανοί μηχανικοί και πιλότοι ανακρίθηκαν διεξοδικά από τους νικητές που φρόντισαν να τους καταστήσουν σαφές πιο ήταν το συμφέρον τους. Μετά την συνθηκολόγηση η συνεργασία δεν ήταν προδοσία, ήταν το «διαβατήριο» για την δύσκολη περίοδο της ειρήνης.
Τα γερμανικά τζετ δοκιμάστηκαν επισταμένως από Βρετανούς, Αμερικανούς αλλά και Σοβιετικούς –όλοι είχαν ‘their Germans’, τούς «Γερμανούς τους». Πολλά από τα πρώτα μεταπολεμικά αεριωθούμενα ενσωμάτωναν καινοτομίες που συνέλαβαν ή πρόλαβαν να εφαρμόσουν στην πράξη οι Ναζί. Και αυτό, εν όψει της αυγής του Ψυχρού Πολέμου, θα έγραφε την δική του Ιστορία.
Αλέξανδρος Θεολόγου