Alles Kaputt: Το τέλος της επίφοβης Luftwaffe

Τα γερμανικά αεροπλάνα που συναντούσαν οι Σύμμαχοι στην προέλασή τους προς το Βερολίνο και την τελική νίκη πρέπει να έδιναν την εντύπωση νεκρού θηρίου. Ενός θηρίου που στην ακμή του τρομοκράτησε σχεδόν ολόκληρη την Ευρώπη. Τους δύο τελευταίους μήνες του πολέμου όμως η Luftwaffe ήταν ένα θηρίο που ψυχορραγούσε.
Οι συμμαχικές αεροπορικές δυνάμεις έκαναν ό,τι μπορούσαν για να το πετύχουν στερώντας την από χειριστές, καύσιμα και καινούργια αεροσκάφη για την αντικατάσταση όσων καταρρίπτοντο ή κρίνονταν πέραν επισκευής. Οι έμπειροι Experten (άσσοι) ήταν πάντα επικίνδυνοι αλλά το 1945 δεν αρκούσαν για να αλλάξουν την πορεία του διαφαινόμενου τέλους.
Οι περισσότεροι πιλότοι ολοκλήρωναν την εκπαίδευσή τους με δυσκολία, λόγω της αεροπορικής υπεροχής του εχθρού, και ρίχνονταν την μάχη με τις πιθανότητες συνήθως εναντίον τους. Οι πιο τυχεροί γλύτωσαν διότι τελείωσε ο πόλεμος. Ο Μάιος του ’45 βρήκε την Γερμανία σπαρμένη με κατεστραμμένα αεροπλάνα, άλλα να περιμένουν συντήρηση στα αεροδρόμια που κυριεύοντο το ένα μετά το άλλο και κάποια ακόμη στην διασπορά, κρυμμένα στα πυκνά γερμανικά δάση. Οι φωτογραφίες μιλούν από μόνες τους.

Εγκαταλελειμμένα Βf109K-4 όπως τα βρήκαν οι Σύμμαχοι στο εργοστάσιο διασποράς Bodenwöhr-Mappach, Βαυαρία 1945

Παροπλισμένα μαχητικά Bf109K-4 της 14/JG 53 στο Schleissheim. Εικόνες σαν κι αυτή ήταν συνηθισμένες στο τέλος του πολέμου.

Η άτρακτος ενός Bf109K-4 όπως ανακαλύφθηκε από τους Αμερικανούς στο Lechfeld, 20 χλμ νοτίως του Άουγκσμπουργκ, στην Βαυαρία.

Βρετανός αλεξιπτωτιστής περιεργάζεται τον Απρίλιο του ’45 σειρές από Bf109G στο Wunstorf, έτοιμα για προγραμματισμένη συντήρηση. Η κατάληψη του αεροδρομίου από τους άνδρες της 5th Para Bde άλλαξε το πρόγραμμα.

Μαχητικό Fw 190 σε υπόστεγο της Luftwaffe αλλά υπό νέα διεύθυνη, όπως μαρτυρούν τα βρετανικά διακριτικά στις πτέρυγες του αεροπλάνου.

Φέροντας τον κωδικό ‘FE’ (Foreign Equipment) ένα αιχμαλωτισμένο Me 410 φωτογραφίζεται στις ΗΠΑ.

Τα αεροπλάνα των ηττημένων μελετήθηκαν και στην συντριπτική τους πλειονότητα διαλύθηκαν για scrap. Ελάχιστα γλύτωσαν την καταστροφή και την λαφυραγώγηση από τους ‘souvenir hunters’ φαντάρους και ορισμένα εξ αυτών σήμερα εκτίθενται σε Μουσεία. Όμως κάποια αεροπλάνα απεδείχθησαν ανεκτίμητη λεία πολέμου. Ήταν τα τζετ.
Αυτό το υπόστεγο στο Manching έκρυβε ένα αεριωθούμενο Ar 234B ‘Blitz’ -θείο δώρο για τους τεχνικούς των Συμμάχων που θα έκαναν ό,τι ήταν δυνατόν για να μάθουν τα μυστικά του. Γερμανία, Μάιος 1945.

Αμερικανοί ανακαλύπτουν ημιτελείς ατράκτους μαχητικων He 162A-1 ‘Salamander’ σε ένα πρώην αλατορυχείο στο Tarthun που λειτουργούσε ως μονάδα παραγωγής στην διασπορά του εργοστασίου στο Bemburg, 30 χλμ ανατολικότερα.

Λεία πολέμου! Οι προφυλακές της 7ης Αμερικανικής Στρατιάς βρίσκουν τα μυστικά εργοστάσια συναρμολόγησης αεριωθουμένων Me 262 στα δάση της νοτίου Γερμανίας.

Στα Waldwerke, τα «εργοστάσια του δάσους» με τις κωδικές ονομασίες ‘Kuno I’ στο Leipheim και ‘Kuno II’ στο Burgau, τον Απρίλιο του ’45 βρέθηκαν τζετ σε διάφορα στάδια ολοκλήρωσης, μερικά με τα πυροβόλα τους έτοιμα να οπλισθούν με βλήματα, άλλα ημιτελή, πολλά χωρίς κινητήρες…

Με τις εγκαταστάσεις της Messerschmitt στο Άουγκσμπουργκ και στο Ρέγκενσμπουργκ να σφυροκοπούνται από την συμμαχική Αεροπορία, όπως και τα αεροδρόμια στο Lechleld και το Giebelstadt, τα δάση και οι σπηλιές ήταν το μόνο μέρος όπου μπορούσαν να ολοκληρωθούν με σχετική ασφάλεια τα πολύτιμα τζετ.

Τα λάφυρα είναι για τον νικητή: Me 163B Komet στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το πυραυλοκίνητο αναχαιτιστικό της Luftwaffe δοκιμάστηκε μαζί με άλλα αεροσκάφη και πολλές τεχνολογικές καινοτομίες των Γερμανών συνέβαλαν στην εξέλιξη πολλών προγραμμάτων.

Αεριωθούμενα μαχητικά Me 262 ‘Schwalbe’ σε διάφορα στάδια συναρμολόγησης στα μυστικά εργοστάσια διασποράς που είχαν στηθεί στα δάση της νότιας Γερμανίας, πυραυλοκίνητα Me 162 Komet και βομβαρδιστικά Arado 234 Blitz περίμεναν να αποκαλύψουν τα μυστικά τους. Η συλλογή τεχνικών εγχειριδίων και εγκολπίων χειριστού (Flugzeug-Handbuch) έγινε επιχείρηση προτεραιότητας, με ειδικά κλιμάκια να «αποψιλώνουν» τα καταληφθέντα αεροδρόμια και εργοστάσια ψάχνοντας ο,τιδήποτε χρήσιμο για την επικείμενη μελέτη των αεροσκαφών.
Γερμανοί μηχανικοί και πιλότοι ανακρίθηκαν διεξοδικά από τους νικητές που φρόντισαν να τους καταστήσουν σαφές πιο ήταν το συμφέρον τους. Μετά την συνθηκολόγηση η συνεργασία δεν ήταν προδοσία, ήταν το «διαβατήριο» για την δύσκολη περίοδο της ειρήνης.
Τα γερμανικά τζετ δοκιμάστηκαν επισταμένως από Βρετανούς, Αμερικανούς αλλά και Σοβιετικούς –όλοι είχαν ‘their Germans’, τούς «Γερμανούς τους». Πολλά από τα πρώτα μεταπολεμικά αεριωθούμενα ενσωμάτωναν καινοτομίες που συνέλαβαν ή πρόλαβαν να εφαρμόσουν στην πράξη οι Ναζί. Και αυτό, εν όψει της αυγής του Ψυχρού Πολέμου, θα έγραφε την δική του Ιστορία.
Αλέξανδρος Θεολόγου
 

Most Popular