Δεν είναι μόνο η Κροατία η μοναδική χώρα που δεν έγινε δεκτό το αίτημά της για αγορά F-16 από τρίτη χώρα, αλλά ούτε και το Ισραήλ η μοναδική χώρα που «σαμποταρίστηκε» η προσπάθειά του να πουλήσει μεταχειρισμένα F-16 σε τρίτη χώρα.
Καθώς το συγκεκριμένο αεροσκάφος είναι από τα πλέον πολυ-πουλημένα μαχητικά αεροσκάφη στον κόσμο σε δεκάδες χρήστες, έχουν υπάρξει – και αναμφίβολα θα υπάρξουν – και άλλες περιπτώσεις.
Μία από αυτές είναι το Μπαγκλαντές, που την δεκαετία του ’90 αναζητούσε ένα νέο μαχητικό αεροσκάφος για την ενίσχυση της Αεροπορίας του, που αποτελούνταν από πεπαλαιωμένα αεροσκάφη σοβιετικής προέλευσης.
Μετά από σχετική «έρευνα αγοράς», η Αεροπορία της χώρας κατέληξε σε μία πρόταση για αγορά ορισμένων μεταχειρισμένων F-16C/D Block 40 από την Τουρκία.
Η οποία Τουρκία την εποχή εκείνη είχε θέση μία ακόμα μεγάλη παραγγελία για νέας κατασκευής αεροσκάφη του τύπου, έχοντας εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την Σαουδική Αραβία, ως ένα είδος ανταπόδοσης για την υποστήριξη που παρείχε κατά την διάρκεια της επέμβασης στο Ιράκ το 1991.
Η συμφωνία εγκρίθηκε από τις ΗΠΑ. Μπαγκλαντέσιανοι πιλότοι και τεχνικοί μετέβησαν στην Τουρκία προκειμένου να εκπαιδευθούν στον τύπο και να μάθουν να πετάνε και να συντηρούν τα αεροσκάφη.
Η εκπαίδευση ολοκληρώθηκε, οι Μπαγκλαντεσιανοί πιλότοι και τεχνικοί επέστρεψαν στην πατρίδα τους αναμένοντας τα F-16 που είχαν αγοραστεί, αλλά τα F-16 αυτά δεν έφτασαν ποτέ. Η αιτία ήταν απλά ότι τελευταία στιγμή οι ΗΠΑ ακύρωσαν την έγκρισή τους για την πώληση των αεροσκαφών.
Έτσι το Μπαγκλαντές αναγκάστηκε να προσανατολιστεί σε άλλον τύπο, αποκτώντας τελικά έναν αριθμό MiG-29 από την Ρωσία. Συγκεκριμένα, είχαν αγοραστεί τότε οκτώ αεροσκάφη έναντι 125 εκατομμυρίων δολαρίων. Η συμφωνία ανακοινώθηκε το 1998, οριστικοποιήθηκε τον Ιούλιο του 1999 και τα πρώτα τέσσερα αεροσκάφη παραδόθηκαν το 2000.
Με αυτό το ποσό πάντως είναι αμφίβολο αν θα κατάφερνε να αγοράσει τον μισό αριθμό σε F-16.
Άλλες παρόμοιες πωλήσεις F-16 πάντως υπήρξαν αρκετές. Επί ευρωπαϊκού εδάφους το Βέλγιο κι η Ολλανδία πούλησαν ένα μεγάλο μέρος των δικών τους αεροσκαφών (ειδικά το Βέλγιο, που είχε παραλάβει 160 αεροσκάφη) σε Χιλή και Ιορδανία καθώς και η Πορτογαλία που πούλησε ένα μέρος των δικών της στην Ρουμανία, που κι η ίδια τα είχε παραλάβει μεταχειρισμένα.
Το Ισραήλ προσπαθεί εδώ και πολλά χρόνια να πουλήσει τα δικά του παλαιότερα F-16, τόσο τα A/B όσο και τα C/D. Η συμφωνία με την Κροατία ανεξάρτητα του ότι έπεσε στο κενό, ήταν η πρώτη εξαγωγική επιτυχία για τα μεταχειρισμένα του Ισραήλ.
Σημειώνεται πάντως ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη που προορίζονταν για την Κροατία θα ήταν τα πιο παλιά F-16 που θα είχαν πουληθεί, έχοντας συμπληρώσει 35 με 40 χρόνια υπηρεσίας στο Ισραήλ, όντας 7 χρόνια νεότερα από τα πρώτα δικά μας F-16 Block 30 της ΠΑ.
Για του λόγου το αληθές, ακόμα και τα βελγικά F-16 που πουλήθηκαν στην Ιορδανία για παράδειγμα, ήταν περίπου 30 ετών όταν παραδόθηκαν, στα τέλη της περασμένης δεκαετίας.
H δε Τουρκία ήταν η μοναδική χώρα μέχρι σήμερα που πούλησε νέας κατασκευής αεροσκάφη σε τρίτη χώρα, κατόπιν άδειας βέβαια, και συγκεκριμένα κάποια από τα F-16 της Αιγύπτου. Αυτό ίσως αλλάξει αν η Ινδία συμφωνήσει να αγοράσει τα δικαιώματα για την γραμμή παραγωγής του F-16, όπως έχει προτείνει η Lockheed Martin. Τότε θα έχει δικαίωμα να πουλήσει «αυτόνομα» F-16 σε άλλες χώρες.
Πρώτη δημοσίευση 9/2/2019