Βετεράνοι αλεξιπτωτιστές της D-Day θα αναγνώριζαν αυτά τα διακριτικά στην στιγμή: οι χαρακτηριστικές ασπρόμαυρες λωρίδες αναγνώρισης της Επιχείρησης Overlord και το ‘W7’ στο πρόσθιο τμήμα του αεροπλάνου που φέρουν τρία C-130J Super Hercules της 37ης Μοίρας Μεταφορών ‘Blue Tail Flies’ είναι τα ίδια που είχαν τα C-47 του 37th Troop Carrier Squadron την ημέρα της Απόβασης.
Τα ειδικά βαμμένα C-130J από την βάση Ramstein θα είναι μερικά από τα αεροσκάφη διαφόρων χωρών που θα συρρεύσουν στην Νορμανδία για τις εκδηλώσεις της 75ης επετείου της εισβολής των Συμμάχων στην κατεχόμενη από τους Γερμανούς Ευρώπη. Με τέτοια ιστορία μονάδος, το 37th Airlift Squadron δεν θα μπορούσε να λείπει.
Το κλιμάκιο 40 ατόμων που στέλνει το Ramstein για τις εκδηλώσεις μνήμης της D-Day αποτελεί τμήμα των 1.000 Αμερικανών από μονάδες στην Ευρώπη που θα λάβουν μέρος στις παρελάσεις και στις διελεύσεις αεροσκαφών κατά το διάστημα 1-9 Ιουνίου. Για τον Σμηναγό Ράϊαν Στάτλερ, χειριστή του 37th AS και λάτρη της Ιστορίας, είναι μια μοναδική ευκαιρία και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του.
Αν και η Μοίρα συμμετέχει στις εκδηλώσεις για την D-Day κάθε χρόνο, λόγω της φετινής επετείου η συνεισφορά της θα είναι μεγαλύτερη στέλνοντας συνολικά τέσσερα αεροσκάφη. Ενδεικτικά αναφέρεται πως για τα 75 χρόνια από την έναρξη της απελευθέρωσης της Ευρώπης έχουν προγραμματιστεί 40 και πλέον διελεύσεις αεροσκαφών, πολύ περισσότερες εν σχέσει με πέρυσι.
Η διαχείριση του εναερίου χώρου πέριξ της Νορμανδίας είναι από τις μεγαλύτερες προκλήσεις καθώς για λόγους ασφαλείας θα υπάρχουν απαγορευμένες περιοχές. «Δεν μπορείς να πετάξεις πάνω από τον Πρόεδρο» εξηγεί ο Σμηναγός Άντυ Φόρσαϊθ, επίσης πιλότος C-130J. Όμως φέτος η Νορμανδία προβλέπεται να είναι μια αξέχαστη εμπειρία για τα πληρώματα που θα βρεθούν εκεί.
Αναπαλαιωμένα C-47 και DC-3 από διάφορες χώρες θα πετάξουν και θα ρίξουν αλεξιπτωτιστές πάνω από τις Ζώνες Ρίψης της 6ης Ιουνίου 1944. Μερικά Dakota μάλιστα έκαναν το μακρύ ταξίδι από τις Ηνωμένες Πολιτείες ακολουθώντας την ίδια διαδρομή με αυτήν των συμμαχικών αεροσκαφών στον Β΄ ΠΠ για την υπέρπτηση του Βορείου Ατλαντικού.
Παρά τα σύγχρονα ραδιοβοηθήματα που φέρουν ώστε να μπορούν να πετούν σήμερα με ασφάλεια, το ταξίδι αυτό ήταν ένας αεροπορικός άθλος για τα C-47. Όμως το αεροπλάνο που κέρδισε τον πόλεμο έχει συνηθίσει στους άθλους.
Εβδομήντα πέντε χρόνια νωρίτερα, τα C-47 του 37th TCS έριχναν αλεξιπτωτιστές της 82ης Αερομεταφερόμενης στην περιοχή του Sainte-Mère-Église και αργότερα μετείχαν στις ρίψεις εφοδίων που ακολούθησαν. Υπενθυμίζεται ότι το κωδικό ‘W7’ που έφεραν τα Skytrain της Μοίρας ήταν για να γνωρίζουν οι αλεξιπτωτιστές σε ποιά αεροπλάνα να επιβιβαστούν –αντίστοιχα γράμματα/αριθμούς είχαν και τα μεταγωγικά των άλλων Μοιρών.
Για τους αεροπόρους της εποχής του GPS και των προηγμένων ηλεκτρονικών, τα C-47 είναι να έρχονται από… τον προηγούμενο αιώνα. Και όντως έρχονται.
«Είναι εκπληκτικό πώς ακολουθούσαν πορεία και έβρισκαν τις Ζώνες Ρίψης έτσι… Απίστευτο» λέει ο Σμηναγός Φόρσαϊθ. «Μόνο με πυξίδα, χρονόμετρο και χάρτη» προσθέτει ο Σμηναγός Στάτλερ. Ο Φόρσαϊθ ελπίζει να καταφέρει να ρίξει μια ματιά στο εσωτερικό ενός C-47. Γι’ αυτόν θα είναι σαν να κάνει ταξίδι στον χρόνο. Με τόσα Dakota μαζεμένα στην Νορμανδία πάντως, σίγουρα θα βρει κάποιο!
Αλέξανδρος Θεολόγου