To πρώτο μαχητικό F-15 Eagle πέταξε το 1972. Το ίδιο έτος, οι ΗΠΑ αποσύρονται από το Βιετνάμ και βυθίζονται στην κρίση του σκανδάλου Watergate. Στο διάστημα το Apollo 17 πραγματοποιεί την τελευταία προσελήνωση και εκκινεί το πρόγραμμα του διαστημικού λεωφορείου. Το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο του κόσμου ανακηρύσσεται το θρυλικό “σκαθάρι” της Volkswagen ενώ μια νέα εταιρία, η Atari, λανσάρει τη σειρά παιχνιδιών PONG.
Το 1972, στη Βρετανία οι συγκρούσεις μεταξύ κυβέρνησης και του βορειοϊρλανδικού IRA βρίσκονται στο αποκορύφωμά τους ενώ το καλοκαίρι στο Μόναχο Παλαιστίνιοι τρομοκράτες θα πραγματοποιήσουν το πιο αιματοβαμμένο χτύπημα στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων. Την ίδια χρονιά, ο Neil Young τραγουδάει για πρώτη φορά το “Old Man” και στις κινηματογραφικές αίθουσε κάνει πρεμιέρα “ο Νονός” (χωρίς αρίθμηση…).
Περιστατικό μαχητικού αεροσκάφους F-15C επαναφέρει σκέψεις για την αντικατάστασή τους στις ΗΠΑ
Από εκείνη την εποχή, το μόνο που έχει απομείνει (καλώς ή κακώς) είναι το F-15 Eagle, άλλοτε της McDonnell Douglas και σήμερα πια της Boeing. H τελευταία έχει προειδοποιήσει αρκετές φορές πως η παραγωγή του μαχητικού οδηγείται στο κλείσιμο αλλά πάντα εμφανιζόταν κάποιος πελάτης που θα προτιμούσε το παλαίμαχο και δοκιμασμένο δικινητήριο μαχητικό αεροπορικής κυριαρχίας σε σχέση με μια επένδυση στο υπερσύγχρονο μεν ατελές δε F-35 ή κάποιο άλλο σχέδιο.
Για πέντε δεκαετίες σχεδόν από την παρθενική του πτήση το F-15 παραμένει ένα σύγχρονο και ικανό μαχητικό στο πεδίο της μάχης ενώ αναβαθμίζεται με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε ηλεκτρονικά συστήματα, όπλα και συστήματα μάχης. 50 χρόνια μετά, το F-15 Eagle περνά μια δεύτερη νεότητα και όλα δείχνουν πως θα παραμείνει ένα σημαντικό κεφάλαιο της αεροπορικής ισχύος των ΗΠΑ και πολλών άλλων χωρών για 30 ακόμα χρόνια.
8 F-15X για την USAF και 22 F-5 για το Ναυτικό στον προϋπολογισμό του 2020
To 2019 το Πεντάγωνο ανακοίνωσε την πρόθεσή της να παραγγείλει 8 F-15X ως οδηγό για μια παραγγελία 80 μαχητικών. Πολλοί έσπευσαν να συνδέσουν την πρόθεση της USAF με τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα στο πρόγραμμα F-35, αντιδράσεις που το Πεντάγωνο αμέσως προσπάθησε να κατευνάσει.
Παρόλα αυτά το ζήτημα παραμένει. Ενώ η αεροπορία των ΗΠΑ ετοιμάζεται και ξοδεύει τεράστια ποσά στο πρόγραμμα μαχητικών κρούσης F-35 Joint Strike Fighter, εξακολουθεί να εμπιστεύεται το F-15 Eagle ως το μαχητικό που θα προσθέσει την “κρίσιμη μάζα” στην εναέρια μάχη αλλά και σε αποστολές κρούσης με το τεράστιο συγκριτικά φόρτο οπλισμού αέρος-αέρος και αέρος εδάφους.
To Πενταγώνο συγκρίνει το κόστος χρήσης F-35 & F-15X κι η Lockheed Martin κάνει εκπτώσεις…
Το F-15 εισήλθε σε υπηρεσία 50 χρόνια πριν ως το απόλυτο μαχητικό εναέριας κυριαρχίας για να καθαρίσει τους ουρανούς από τα εχθρικά αεροσκάφη με το ισχυρό ραντάρ του, τους δύο πανίσχυρους κινητήρες του και 8 τουλάχιστον πυραύλους αέρος-αέρος.
Το 1986 εισήλθε σε υπηρεσία η έκδοση F-15E Strike Eagle που πρόσθεσε ικανότητες βομβαρδισμού στην ικανότατη αυτή πλατφόρμα κάνοντας το αεροσκάφος δημοφιλές και με πολλούς συμμάχους των ΗΠΑ (Ισραήλ, Ν. Κορέα, Σιγκαπούρη, Σαουδική Αραβία, Κατάρ) ενώ στις τελευταίες εκδόσεις εξοπλίζεται με ραντάρ AESA και άλλα συστήματα κάνοντας ένα αεροσκάφος μισού αιώνα ικανό να διεκδικεί πρωτεύοντα ρόλο στο σύγχρονο πεδίο μάχης.
13 τόνοι οπλισμού έναντι 2,5: Ένας (σημαντικός) λόγος που οι ΗΠΑ αγοράζουν νέα F-15EX