12.000 νεκροί εργάτες για έναν σιδηρόδρομο, τότε που η ζωή ήταν (πολύ) φτηνή…

Στις 16 Οκτωβρίου συμπληρώθηκαν 76 χρόνια από την ολοκλήρωση του σιδηροδρόμου Ταϊλάνδης-Βιρμανίας.

Επρόκειτο για ένα έργο καταναγκασμού, στο οποίο «εργάστηκαν» περισσότεροι από 60.000 αιχμάλωτοι πολέμου (POW) των συμμάχων, μεταξύ των οποίαν περίπου 13.000 Αυστραλοί και 200.000 Romusha (πολίτες εργάτες από την Ασία). Όταν ολοκληρώθηκε, ο σιδηρόδρομος εκτεινόταν σε 415 χιλιόμετρα μεταξύ του Nong Pladuk στην Ταϊλάνδη και του Thanbyuzayat στη Βιρμανία (σημερινή Μυανμάρ).
Σκοπός του σιδηροδρόμου ήταν να μεταφέρει προμήθειες στις ιαπωνικές δυνάμεις στη Βιρμανία, παρακάμπτοντας επικίνδυνες θαλάσσιες διαδρομές.
Ένα τμήμα του σιδηροδρόμου που έχει γίνει συνώνυμο με την εμπειρία της Αυστραλίας είναι το Hellfire Pass (το πέρασμα της κόλασης). Το Hellfire Pass ήταν ένα κομμάτι που οι αιχμάλωτοι πολέμου των Συμμάχων και οι Romusha έπρεπε να σκάψουν μέσα σε βραχώδεις όγκους για να δημιουργήσουν ένα πέρασμα για το σιδηρόδρομο.
Το εν λόγω πέρασμα ήταν μήκους 75 μέτρων και βάθους 25 μέτρων. Το όνομα ‘Hellfire Pass’ προήλθε από τις άθλιες συνθήκες στο χώρο εργασίας και από το τρεμόπαιγμα στις φλόγες των λαμπτήρων που φώτιζαν τις εργασίες της διάνοιξης στις νυχτερινές βάρδιες.
Μέχρι τη στιγμή που ο σιδηρόδρομος ολοκληρώθηκε, περίπου 12.000 αιχμάλωτοι στρατιώτες, μεταξύ των οποίων περισσότεροι από 2.700 Αυστραλοί, έχασαν τη ζωή τους. Πολλοί περισσότεροι Romusha πέθαναν κατά την κατασκευή της γραμμής.
Πηγή και περισσότερες λεπτομέρειες

Most Popular