Της Μαρίας Σκαμπαρδώνη
Ήδη από την αρχαιότητα, υπήρχε ο μύθος του Δαίδαλου και του Ίκαρου, συμβολίζοντας την ανάγκη του ανθρώπου να πετάξει. Στο Μεσαίωνα ο πόθος αυτός βρήκε εκφραστή τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι ο οποίος δημιούργησε τα πρώτα σχέδια μοντέλων αλεξίπτωτου και πτητικών συσκευών.
Ο άνθρωπος είχε πάντοτε την ανάγκη να δαμάζει τον αέρα, να βρει τον τρόπο να πετάξει ψηλά στον ουρανό και να ξεπεράσει τα εμπόδια που συναντούσε για την ανακάλυψη του κόσμου. Υπήρξε ένας άνθρωπος ο οποίος είχε τέτοια θέληση για να πετάξει ψηλά, ώστε αυτό του το πείσμα να είναι τελικά η αφορμή να αναπτυχθεί ο κλάδος της αεροπλοΐας. Αυτός ήταν ο Γερμανός μηχανικός Όττο Λίλιενταλ.
Ο Όττο Λίλιενταλ θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους στην ιστορία της αεροπλοΐας. Θεωρείται ο πρώτος άνθρωπος που κατάφερε να επιτύχει επαναλαμβανόμενες και συνεχείς πτήσεις, προετοιμάζοντας το έδαφος για τη ραγδαία ανάπτυξη της αεροναυπηγικής.
Γεννήθηκε στον Άνκλαμ στις 23 Μαϊου του 1848 και έμελλε να μείνει στην ιστορία ως ο άνθρωπος που θα συμβόλιζε την επιθυμία του ανθρώπου να πετάξει. Αφού έλαβε τη βασική εκπαίδευση του μηχανουργού, ολοκλήρωσε σπουδές μηχανολόγου στο Βερολίνο.
Ο ίδιος από την παιδική του ηλικία κιόλας γοητευόταν από την ιδέα της πτήσης, ενώ μαζί με τον αδελφό του μελετούσε τις κινήσεις των πουλιών προσπαθώντας να βρει έναν τρόπο ώστε να μπορέσει να πετάξει και ο άνθρωπος. Μιμούμενος το πέταγμα των πουλιών, επινόησε έναν τύπο ανεμόπτερου με κοινά πτερύγια και επιχείρησε τις πρώτες του πτήσεις. Από το 1874 μελετούσε συστηματικά το πέταγμα των πουλιών και πραγματοποιούσε δοκιμές πτητικών μοντέλων. Το 1889 δημοσίευσε το έργο του “Η πτήση των πτηνών ως βάση της αεροπλοΐας“, ενώ αργότερα αφοσιώθηκε στην πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεών του.
Την περίοδο του 1889-1896, ο Λίλιενταλ κατασκεύασε συνολικά 18 πτητικές συσκευές, ενώ επιχείρησε τουλάχιστον 2000 πτήσεις. Αρχικά, επιχείρησε χαμηλά άλματα από αποθήκες, ενώ στην πορεία της προσπάθειάς του, οι δοκιμές έγιναν δυσκολότερες. Το πρώτο του επανδρωμένο ανεμόπτερο τον μετέφερε σε απόσταση 25 μέτρων από το έδαφος. Το 1893 κατάφερε να πετάξει από το λόφο του Ρίνωφ σε απόσταση 250 μέτρων.
Στις 9 Αυγούστου του 1896, στη διάρκεια μίας πτήσης, ξέσπασε μπουρίνι με αποτέλεσμα να πέσει στο έδαφος και να σκοτωθεί. Τα τελευταία του λόγια φέρεται να ήταν: “Κάποιοι πρέπει να θυσιαστούν”, και αναγράφονται στην ταφόπλακά του. Ωστόσο η γνησιότητά τους αμφισβητείται.
Ο Όττο Λίλιενταλ συμβολίζει την αδάμαστη θέληση του ανθρώπου να πετάξει ψηλά και να αφιερώσει τη ζωή του στο στόχο του –ακόμα και αν αυτό έχει ως συνέπεια να τη χάσει.
Ο ίδιος αποτέλεσε πρότυπο για τις μεταγενέστερες γενιές, ενώ το Ημερολόγιό του αποτέλεσε σημαντική πηγή για το έργο και τη ζωή του.