Κυκλοφορεί αύριο ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31-08
336 Μοίρα, Τα Γεράκια του Ολύμπου!
Η 336Μ, η «νεότερη» πολεμική Μοίρα F-16 του ΑΤΑ, με τα αναβαθμισμένα σε δυνατότητες και εξαίρετα σε επιδόσεις Βlock 52M, με τα σύγχρονα όπλα που μπορούν να φέρουν, αλλά κυρίως με το προσωπικό που αντλεί δύναμη από την ένδοξη ιστορία της μάχεται καθημερινά στην πρώτη γραμμή άμυνας στο ευρύ πεδίο που δραστηριοποιούνται τα «Γεράκια του Ολύμπου»!
Missionized F-16V, mini-Strike Eagle;
Στις πολλές επαφές που είχαμε με τα F-15E της USAFE αλλά και με τα F-16 Block 52M της ΠΑ δημιουργείται αναπόφευκτα ο συνειρμός για τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ τους, αλλά κυρίως της προοπτικές των ελληνικών μαχητικών μετά την αναβάθμισή τους σε «Viper».
F-22: επίδειξη ισχύος στην Ευρώπη, Raptor στην ΑΒ Λάρισας
Για τέταρτη συνεχή χρονιά από το 2015 οι Ηνωμένες Πολιτείες έκαναν επίδειξη ισχύος στην Ευρώπη με την ανάπτυξη στελθ μαχητικών στέλνοντας μηνύματα προς πολλούς αποδέκτες. Η φετινή μεταστάθμευση της 95ης Μοίρας F-22, γνωστής και ως «Boneheads», είχε αρκετές ιδιαιτερότητες συγκριτικά με τις προηγούμενες αφίξεις Raptor στη Γηραιά Ήπειρο, μια από τις οποίες ήταν και η σύντομη -επίσημη- εμφάνισή τους επί ελληνικού εδάφους.
TFA 36° Stormo «Baltic Eagle», Ιταλικά F-2000 στην Εσθονία
H συμμετοχή σε επιχειρήσεις «αεροπορικής αστυνόμευσης» του ΝΑΤΟ αποτελεί μεγάλο μέρος της δραστηριότητας της Ιταλίας. Η Aeronautica Militare είναι η μοναδική αεροπορική δύναμη της Συμμαχίας που υλοποιεί «air policing» σε όλες τις τρέχουσες αποστολές της, και στην πιο πρόσφατη από αυτές βρέθηκε στην Εσθονία.
Aeronavale: Atlantique 2, εκσυγχρονισμός
Τα ΑΦΝΣ Atlantique 2 της Γαλλικής Αεροπορίας Ναυτικού έχουν εξελιχθεί σε ευέλικτα εργαλεία στο πεδίο της μάχης αναλαμβάνοντας αποστολές πάνω από ξηρά και θάλασσα. Εξερευνούμε την πρόσφατη δράση τους και αναλύουμε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που θα τα διατηρήσει αξιόμαχα και επιχειρησιακά μέχρι και τη δεκαετία του 2030!
Belgian Air Component: Dark Falcon & «Vador»
Η μακρά παράδοση solo display team της βελγικής αεροπορίας, σήμερα πλέον γνωστής ως Αεροπορικής Συνιστώσας των Βελγικών Ενόπλων Δυνάμεων, πηγαίνει πίσω στο 1979, έναν μόλις χρόνο μετά την άφιξη των πρώτων Viper της ευρωπαϊκής «Αγοράς του Αιώνα». Έκτοτε, κάθε δύο ή τρία χρόνια επιλέγεται ένας νέος πιλότος για τις εμφανίσεις της Ομάδας εντός και εκτός Βελγίου. Και φέτος η «αλλαγή φρουράς» συνέπεσε με ένα καινούριο livery για το F-16ΑΜ επιδείξεων.
Ιράν: Ναυτική Αεροπορία του Σώματος των Φρουρών της Επανάστασης
Η είδηση από τον Περσικό Κόλπο, ενώ ολοκληρώναμε το παρόν άρθρο, ήταν ότι η Τεχεράνη απειλούσε και πάλι να κλείσει τα στενά του Ορμούζ δημιουργώντας έναν πραγματικό εφιάλτη στη διεθνή ναυσιπλοΐα και την παγκόσμια οικονομία, αφού μπορεί να οδηγήσει στα ύψη τις τιμές του πετρελαίου. Το Σώμα των Φρουρών της Επανάστασης IRGC (Islamic Revolutionary Guard of Corps) είναι διαχρονικά ο μοχλός επιβολής τέτοιων ιρανικών σχεδίων και η Ναυτική Αεροπορία αποτελεί έναν από τους ραγδαία εξελισσόμενους βραχίονες του Σώματος.
APROC 2018, Αποστολή: Ανάκτηση Προσωπικού!
Αν και οι αποστολές CSAR είναι αυτές που έχουν συνήθως υψηλό προφίλ, κάτι που αντικατοπτρίζεται σε προετοιμασία και μέσα, αποτελούν μικρό μόνο μέρος μιας μεγαλύτερης ενότητας επιχειρήσεων Ανάκτησης Προσωπικού (PR, Personnel Recovery), και η ολοκληρωμένη σχετική εκπαίδευση αποδεικνύεται παράγοντας κορυφαίας σημασίας για την επιτυχημένη διεξαγωγή τους. Η πρόσφατη APROC (Air-Centric Personnel Recovery Operatives Course) που πραγματοποιήθηκε από την ολλανδική μικτή διοίκηση ελικοπτέρων Defence Helicopter Command στην αεροπορική βάση Gilze Rijen ήταν μια απτή απόδειξη της τάσης που υπάρχει στο συγκεκριμένο πλαίσιο επιχειρησιακών δυνατοτήτων.
KADEX 2018, Στο «σταυροδρόμι» του Καζακστάν
Η πέμπτη διεθνής έκθεση αεροπορικού και αμυντικού υλικού δεν δικαίωσε όλες τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί για μαζική ρωσική και κινεζική παρουσία, ώστε να διασταυρώσουν τα ξίφη τους στη ραγδαία ανερχόμενη αγορά αμυντικού της ασιατικής χώρας. Η KADEX 2018 έδωσε όμως την ευκαιρία μιας νέας ματιάς στην αεροπορία της, που προετοιμάζεται για περαιτέρω εξοπλισμούς και εκσυγχρονισμούς, και μάλιστα όχι απαραίτητα μόνο από παραδοσιακούς προμηθευτές της.
ΜΣΑ CL-215, Πρώτη γραμμή επιχειρήσεων αεροπυρόσβεσης
Όλο τον χρόνο αλλά ειδικά με την έναρξη της δασοπυροσβεστικής περιόδου οι τεχνικοί της ΜΣΑ CL-215 στην 112 Πτέρυγα Μάχης εισέρχονται σε πολεμική ετοιμότητα με μια και μόνο αποστολή, να καταστήσουν και να διατηρούν όσο το δυνατόν περισσότερα αεροπλάνα διαθέσιμα στον κρίσιμο ρόλο τους.
Viking Air CL-415EΑF, Συνεχιστές της παράδοσης
Τα γνωρίσαμε ως Canadair, αργότερα ως Bombardier και σήμερα η παράδοση συνεχίζεται από τη Viking Air που έχει αναλάβει όλο το «πακέτο» των καναδικών αμφίβιων πυροσβεστικών, περιλαμβανομένης της πιθανής παραγωγής καινούριων αεροσκαφών ως CL-515 και της ανακατασκευής/εκσυγχρονισμού παλαιότερων CL-215 ως CL-415EAF.
Airbus A220 Vs Embraer E2, Και οι τέσσερις έσονται δύο!
Το φετινό Farnborough International Airshow (FIA) μας επιφύλαξε αρκετές εκπλήξεις και η πρεμιέρα των Bombardier CS100/300 ως Α220-100/-300 ήταν μία από αυτές στον απόηχο της ενεργοποίησης (την 1η Ιουλίου) της συμφωνίας Bombardier-Airbus. Παράλληλα όμως υπήρξε ανακοίνωση αντίστοιχων προθέσεων «στενής συνεργασίας» από το δίδυμο Boeing-Embraer, όπου το E2 της δεύτερης έκανε εντυπωσιακή εμφάνιση στο FIA και προοιωνίζει περισσότερες και σημαντικότερες εξελίξεις. Οδεύουμε λοιπόν προς ένα παγκόσμιο δίπολο κατασκευαστών εμπορικών αεροσκαφών όπου οι τέσσερις έσονται δύο;
Boeing Phantom Express, Στα ίχνη του Space Shuttle
Οκτώ χρόνια μετά την απόσυρση των αμερικανικών διαστημικών λεωφορείων και χωρίς αντικαταστάτη το πρόγραμμα SX-1 (Experimental Spaceplane) της DARPA με ανάδοχο την Boeing φιλοδοξεί να αποτελέσει -εν μέρει- διάδοχο κατάσταση, προσφέροντας στο Πεντάγωνο και τις υπηρεσίες εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ τη δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στο εγγύς Διάστημα για την τοποθέτηση φορτίων σε τροχιά με αποδοτικές και χαμηλού κόστους διαδικασίες.
Su-9/11 «Fishpot» Φρουροί της ΕΣΣΔ, Μέρος Α΄
Το αρχικό Sukhoi Su-9 (κατά ΝΑΤΟ «Fishpot-Β»), αλλά και η βελτιωμένη έκδοσή του Su-11 («Fishpot-C»), παρέμεναν πρακτικά άγνωστα στη διάρκεια της επιχειρησιακής καριέρας τους. Ακόμη όμως και σήμερα τα δυο αυτά μαχητικά, που υπερασπίστηκαν τους ουρανούς της Σοβιετικής Ένωσης από τη δεκαετία του 60 έως και τις αρχές της δεκαετίας του 80, δεν έχουν αποκαλύψει πολλές από τις λεπτομέρειές τους στο ευρύτερο αεροπορικό κοινό. Ο λόγος περί αυτού είναι ότι οι δυο τύποι δεν εξήχθηκαν ποτέ σε τρίτη χώρα, ούτε καν σε κάποιο μέλος του (πάλαι ποτέ) Συμφώνου της Βαρσοβίας, ενώ σύντομα υποσκελίστηκαν σε υπηρεσία από το Su-15 «Flagon». Τα ενδιαφέροντα από πλευράς επιδόσεων αναχαιτιστικά αλλά και το παρασκήνιο των αεροπορικών σοβιετικών εξοπλισμών της συγκεκριμένης περιόδου αποκαλύπτουμε παρακάτω σε δύο μέρη.
Διπλωματία-Γεωπολιτική, Η Απελευθέρωση των δύο Ελλήνων στρατιωτικών
Κίνηση σκοπιμότητας από τον Ερντογάν με το βλέμμα στο Βερολίνο… Η επιδείνωση των σχέσεων μεταξύ των ΗΠΑ και της Τουρκίας έχει ουσιαστική γεωπολιτική διάσταση ως προς την «αδυναμία» της Άγκυρας να εξυπηρετήσει τα αμερικανικά συμφέροντα στην περιοχή. Η εξέλιξη αυτή αναβαθμίζει ουσιαστικά κι άμεσα το Ισραήλ, ενώ η απελευθέρωση των δύο Ελλήνων στρατιωτικών δεν αποτέλεσε έκπληξη για όσους παρακολουθούν το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης στην Ελλάδα.