Η καινούργια «ΠΤΗΣΗ» ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020

Κυκλοφορεί Παρασκευή 31-Ιανουαρίου 2020

ΠΑ: Οδικός Χάρτης 2020-2030


Μέσα στη δεκαετία του 2010 είχαμε παραθέσει από τις σελίδες της ΠΤΗΣΗΣ μια σειρά αναλύσεων για τα πιθανά σενάρια εξέλιξης της ελληνικής αεροπορικής ισχύος, τα περισσότερα από τα οποία επιβεβαιώθηκαν, δυστυχώς όχι όλα στη θετική τους διάσταση. Το πρωθυπουργικό ταξίδι στην Ουάσιγκτον στις αρχές Ιανουαρίου 2020, πλαισιωμένο από άλλες πληροφορίες που διαθέτουμε, ξεδιπλώνει και αποσαφηνίζει σε μεγάλο βαθμό τον οδικό χάρτη της ΠΑ για τη νέα δεκαετία 2020-2030 και σε κάποια επιμέρους θέματα και πέρα από αυτή.
Σε μια μεγάλη σχετική αναφορά:

  • Επικαιροποιούμε το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού F-16V (πέραν κάποιον παρανοήσεων που υπήρξαν πρόσφατα) το οποίο όχι μόνο έχει ξεκινήσει ήδη το 2018 αλλά βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Περιλαμβάνουμε το πλήρες πρόγραμμα για το πως και πότε θα παραληφθούν τα Viper έως και το 2027.
  • Ξεδιπλώνουμε τον σχεδιασμό για τα Block 50 και τις πιθανότητες να εξελιχθούν σε «V».
  • Αναλύουμε τις πτυχές της προμήθειας F-35 καθώς η δέσμευση της Ελλάδας για JSF είναι πλέον γεγονός, περιλαμβανομένου και του πολύ «ευαίσθητου» θέματος των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, που δεν είναι πλέον εύκολα στο πρόγραμμα του αμερικανικού μαχητικού VLO.
  • Σκιαγραφούμε τον σχεδιασμό της επόμενης ημέρας για ένα πλαίσιο αμυντικής συνεργασίας που θα «δέσει» τα τρία υποπρογράμματα (F-16V, Block 50 και F-35) σε ένα καινοτόμο σχεδιασμό που αναδύεται ενορχηστρωμένος από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Πρόγραμμα F-35, Τα καλά, τα κακά και τα… άσχημα!


Στο τέλος του 2019 τα στατιστικά στοιχεία του προγράμματος F-35 ήταν εντυπωσιακά. Τα αεροσκάφη που παραδόθηκαν ξεπερνούν τα 470, 18 είναι οι βάσεις στον πλανήτη που φιλοξενούν JSF, 975 πιλότοι και 8.585 τεχνικοί έχουν εκπαιδευτεί στο νέο αεροπλάνο, και τέλος, 8 από τους 13 πελάτες τού τύπου έχουν επιτύχει IOC (Initial Operational Capability), συσσωρεύοντας μέχρι σήμερα 240.000 ώρες πτήσης. Το 2019 έκλεισε με 134 παραδόσεις (3 περισσότερες από τον στόχο των 131 μετά την αύξηση της παραγωγής κατά 47% από το 2018), ενώ το 2020 οι δεσμεύσεις -που πιθανότατα θα ξεπεραστούν- είναι για παραδόσεις 141 F-35. Το μεγαλύτερο όμως πρόγραμμα μαχητικών όλων των εποχών -τουλάχιστον σε κόστος- εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προκλήσεις· κάποιες από αυτές στη διαρκή προσπάθεια να επιταχυνθεί η υλοποίησή του, άλλες όμως για την επίλυση προβλημάτων που συνεχίζουν να το ταλανίζουν. Έχοντας παρακολουθήσει στενά τις εξελίξεις του όλα αυτά τα χρόνια, συνεχίζουμε και μέσα στο 2020, αφού πλέον το θέμα αποκτά και άμεσο ελληνικό ενδιαφέρον.

Northern Lightning, Στελθ πάνω από την Ισλανδία


Λίγους μόλις μήνες μετά την υλοποίηση Αεροπορικής Αστυνόμευσης στην Ισλανδία με Eurofighter, η Ιταλική Αεροπορία επανήλθε «δριμύτερη» τον περασμένο Οκτώβριο μετασταθμεύοντας F-35 στις εσχατιές της Ευρώπης και σημειώνοντας άλλη μια πρωτιά για τον στόλο των JSF που αξιοποιεί!

Fuerza Aerea Argentina-Soberania 2019


Η Αεροπορία της Αργεντινής πραγματοποίησε τον περασμένο Νοέμβριο την άσκηση Soberania 2019 (μια από τις ετήσιες εκπαιδευτικές δραστηριότητές της), η οποία, παρά τους διαρκώς συρρικνούμενους προϋπολογισμούς της τα τέσσερα τελευταία χρόνια, αποδείχθηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και με εκτοξεύσεις AIM-9. Ιχνηλατούμε τη δράση της στη μακρινή Παταγονία και με την ευκαιρία αναφερόμαστε και στα σπάνια Fightinghawk!

Ιρακινά Mirage F.1EQ/BQ σε ιρανικά χέρια


Τον Ιανουάριο του 1991, με την έναρξη της Επιχείρησης Καταιγίδα της Ερήμου, περίπου 140 εμπορικά και στρατιωτικά αεροσκάφη τού Ιράκ διέφυγαν στο Ιράν, σε μια προσπάθεια του καθεστώτος Σαντάμ Χουσέιν να τα διασώσει από τους συμμαχικούς βομβαρδισμούς. Ανάμεσά τους ήταν και 24 F.1 (17 μονοθέσια «EQ» και 7 διθέσια επιχειρησιακά εκπαιδευτικά «BQ»), το σύνολο των οποίων είχε χρησιμοποιηθεί εναντίον της Τεχεράνης στον μεταξύ τους πόλεμο με τη Βαγδάτη την προηγούμενη δεκαετία. Τρία χρόνια αργότερα, η Ιρανική Αεροπορία άρχισε να πετά τα Mirage, αλλά η χρήση τους ήταν σπάνια και σποραδική και με πολλά προβλήματα. Αυτή είναι η ιστορία των «παλιών εχθρών» που έγιναν «νέοι φίλοι».

JASDF RF-4EJ/E, Sayonara Recce Phantom


Πριν από έναν χρόνο, μια τελετή στην Αεροπορική Βάση Hyakuri σηματοδότησε την αρχή του τέλους των F-4E σε ιαπωνική υπηρεσία (Π&Δ 396, «Japan Air Self-Defense Force, Goodbye Phabulous Samurai Phantom»). Η επόμενη πράξη παίχτηκε στην ίδια τοποθεσία, σε μια συγκινητική τελετή το διήμερο 30 Νοεμβρίου-1 Δεκεμβρίου 2019, που αποτέλεσε τον δημόσιο αποχαιρετισμό των RF-4EJ/E της 501ης Μοίρας (Hikotai). Η ΠΤΗΣΗ βρέθηκε εκεί για να καλύψει την πορεία των Recce Phantom προς τις σελίδες τής αεροπορικής ιστορίας.

Αεροπορία της Βόρειας Μακεδονίας, «Νυχτερινοί Κεραυνοί»


Αν και συχνά λησμονείται η Αεροπορική Ταξιαρχία (Αεροπορία) των Ενόπλων Δυνάμεων της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας, είναι ένας από τους ευρωπαϊκούς χρήστες Mi-24V. Ο μικρός στόλος αποκτήθηκε σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης και σήμερα ελάχιστα παραμένουν σε χρήση, ενώ οι μέρες τους είναι μετρημένες υπό την αναθεώρηση του αμυντικού δόγματος της γειτονικής χώρας. Βρεθήκαμε πρόσφατα σε μια σπάνια νυχτερινή εκπαίδευση και με την ευκαιρία ανατρέχουμε στο παρελθόν και αναλύουμε το μέλλον «Hind» του Βορρά.

Sparflex display team, Με τα φτερά των Albatros


Οι ομάδες αεροπορικών επιδείξεων σχετίζονται συνήθως είτε με τις πολεμικές αεροπορίες στις οποίες ανήκουν είτε με εταιρείες υψηλής τεχνολογίας, το προφίλ των οποίων προβάλλουν. Η Sparflex και η θυγατρική της Rivercap μπορεί να είναι ηγέτιδες στον τομέα τους με εργοστάσια στη Γαλλία, την Ισπανία, την Αυστραλία και την Καλιφόρνια στις ΗΠΑ, αλλά προέρχονται από έναν χώρο της βιομηχανίας που λίγοι θα μπορούσαν να συνδέσουν με την αεροπορία, αφού το κύριο προϊόν τους είναι καπάκια μπουκαλιών και δέστρες φελλών για αφρώδεις οίνους και σαμπάνιες. Η ιστορία όμως της ομάδας επιδείξεων αεροσκαφών Sparflex πηγαίνει πίσω στο 2014. Όλα αυτά τα χρόνια, όπου εμφανίζεται, έχει επιδείξει επαγγελματισμό και αποτελεσματικότητα και ταυτόχρονα δίνει την ευκαιρία σε εκατοντάδες Ευρωπαίους κάθε χρόνο να νιώσουν τη συγκίνηση της πτήσης με fast jet.

NASA Armstrong Flight Research Center


Το Κέντρο Πτητικής Έρευνας Armstrong της NASA, στην Edrwards AFB είναι μια από τις κοιτίδες αεροπορικής τεχνολογίας αιχμής στη συνεχή προσπάθεια του ανθρώπου να νικήσει τη βαρύτητα! Το εργαστήριο υψηλής αεροπορικής τεχνολογίας επιδιώκει μια μεγάλη δέσμη προγραμμάτων. Το επισπευσθήκαμε και ενημερωθήκαμε για δυο από αυτά, το X-57 Maxwell και το X-59 QueSST.

Αεροδρόμιο Τατοΐου, Θησαυροί στη Βάση Δεκελείας


Στη σειρά άρθρων μας «Πολεμώντας τη λήθη» επισκεπτόμαστε το Αεροδρόμιο Τατοΐου, μια εγκατάσταση που εκτός από το Μουσείο στεγάζει και πολλές άλλες Μονάδες της ΠΑ με πλούσια εκθέματα εκτός ενεργείας, αλλά και θέματα στον συγκεκριμένο τομέα που πρέπει να θεραπευτούν.

Colombian Special Operations Command, Δυνάμεις Elite στη Νότια Αμερική


Με την τεράστια εμπειρία σε επιχειρήσεις κατά των οργανώσεων FARC-EP (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia-Ejercito del Pueblo, Επαναστατικές Ένοπλες Δυνάμεις-Λαϊκός Στρατός) και ELN (Ejercito de Liberacion Nacional, Εθνικός Απελευθερωτικός Στρατός), οι ειδικές δυνάμεις της Κολομβίας (CSF) είναι από τις μεγαλύτερες και καλύτερα εκπαιδευμένες στη Λατινική Αμερική.

Marksman SPAAG, «Φινλανδός σκοπευτής»


Τα αυτοκινούμενα αντιαεροπορικά πυροβόλα (SPAAG, Self- Propelled Anti-Aircraft Gun) ανήκουν για πολλούς σε μια άλλη, παρωχημένη εποχή στρατιωτικής τεχνολογίας, αν και κάποια μοντέλα επανέρχονται ενισχυμένα σε ισχύ πυρός με κατευθυνόμενα βλήματα μικρού βεληνεκούς. Το Marksman, που ανακαλύψαμε στις τάξεις του Φινλανδικού Στρατού (Maavoimat), είναι ένα σπάνιο δείγμα -με το παλαιό να συναντά το… νεότερο Leopard 2.

Edwards Air Force Base-70 Χρόνια


Συμπληρώθηκαν 70 χρόνια από τον Δεκέμβριο του 1949, όταν η Αεροπορική Βάση Muroc στην αποξηραμένη λίμνη Rogers (Καλιφόρνια) μετονομάστηκε σε Edwards, προς τιμήν του ομώνυμου δοκιμαστή πιλότου που σκοτώθηκε εκεί το 1948. Εστιάζουμε στα πρώτα του χρόνια και τις απαρχές του πιο διάσημου κέντρου πτητικών δοκιμών στον κόσμο.

Most Popular