Το μυστικό πίσω από το ναυάγιο του υποβρυχίου USS Thresher – το αμερικανικό Ναυτικό υποχρεώνεται να μιλήσει

Ένας απόστρατος κυβερνήτης υποβρυχίων του αμερικανικού Ναυτικού έχει κερδίσει μία δικαστική διαμάχη αναγκάζοντας το Ναυτικό να αποχαρακτηρίσει το πόρισμα για το τι συνέβη με το πυρηνοκίνητο επιθετικό υποβρύχιο USS Thresher, που χάθηκε μυστηριωδώς κατά τη διάρκεια καταδυτικών δοκιμών το 1963. Η απώλεια του υποβρυχίου δεν εξηγήθηκε ποτέ πλήρως ενώ το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει δημοσιοποιήσει ποτέ το πόρισμα της έκθεσης σχετικά με το ναυάγιο του υποβρυχίου.
To USS Thresher ήταν tο πρώτο της κλάσης του, ένας νέος τύπος γρήγορου επιθετικού υποβρυχίου για μεγάλα βάθη με ένα βελτιωμένο κύτος σε σχήμα «σταγόνας δακρύων» σχεδιασμένο για την ελάχιστη δυνατή αντίσταση κατά την κίνηση και κατ’ επέκταση μεγάλη ταχύτητα.
Στις 9 Απριλίου 1963, το Thresher ήταν 220 μίλια ανατολικά του Cape Cod, πραγματοποιώντας δοκιμές καταδύσεων. Ήταν το πρώτο υποβρύχιο που είχε κατασκευαστεί με το νέο κράμα χάλυβα HY-80, και το Ναυτικό ήθελε να καθορίσει πόσο βαθιά το νέο σχέδιο θα μπορούσε να καταδυθεί με ασφάλεια. Στις 9:13 π.μ., ενώ βρισκόταν σε βάθος 1300 ποδιών, το υποβρύχιο έστειλε σήμα κινδύνου στο πλοίο διάσωσης υποβρυχίων USS Skylark που επιτηρούσε τις δοκιμές από την επιφάνεια.
Το Thresher δεν αναδύθηκε ποτέ και το  Ναυτικό βρήκε αργότερα το ναυάγιο του σε έξι κομμάτια στον πυθμένα του Ατλαντικού Ωκεανού. Το σύνολο των 129 μελών του πληρώματος σκοτώθηκαν.
Από τότε έχουν υπάρξει πολλές πολλές θεωρίες σχετικά με το πώς βυθίστηκε, συμπεριλαμβανομένης της υπόθεσης ελαττωματικών συγκολλήσεων που παρουσίασαν αστοχία κατά τη διάρκεια των δοκιμών με αποτέλεσμα πρόκληση βραχυκυκλώματος κρίσιμων ηλεκτρικών συστημάτων του υποβρυχίου και απώλεια ισχύος.
Ο Jim Bryant, απόστρατος αξιωματικός υποβρυχίνων του Ναυτικού, αιτήθηκε να δει το πόρισμα 1.700 σελίδων του Ναυτικού σχετικά με τη βύθιση του Thresher, αλλά το Ναυτικό αρνήθηκε να την αποχαρακτηρίσει. Έτσι σύμφωνα με το Stars και Stripes, ο Bryant μήνυσε το Ναυτικό και τον περασμένο μήνα ένας ομοσπονδιακός δικαστής διέταξε τον κλάδο να το αποχαρακτηρίσει σε μέρη των 300 σελίδων έκαστο.
Το Ναυτικό είχε ανακοινώσει για πρώτη φορά ότι θα αποχαρακτηρίσει το πόρισμα Thresher το 1998, αλλά δημοσιοποίησε μόνο 19 από τις 1.700 σελίδες, υποστηρίζοντας ότι η διατήρησή του απορρήτου του πορίσματος ήταν για να προστατεύσει την ασφάλεια των πληρωμάτων των υποβρυχίων. Το πρόβλημα με αυτή την εξήγηση ήταν ότι το ατύχημα συνέβη κατά τη διάρκεια κανονικών προγραμματισμένων δοκιμών κατάδυσης. Πάνω από 50 χρόνια έχουν περάσει από τη βύθιση του και η τότε τεχνολογία ναυπήγησης υποβρυχίων είναι κατα πολύ ξεπερασμένη.
Η απώλεια του Thresher οδήγησε σε μια κρίσιμη αλλαγή στην υποβρύχια δύναμη του Ναυτικού. Μετά το ναυάγιο, ο κλάδος ίδρυσε το SUBSAFE, ένα πρόγραμμα που εξασφαλίζει την ασφαλή λειτουργία των υποβρυχίων. Το SUBSAFE παρακολουθεί το σχεδιασμό και τη ναυπήγηση νέων υποβρυχίων για να διασφαλίσει ότι τα πλοία μπορούν να παραμείνουν υδατοστεγή και να επιβιώσουν σε ατυχήματα στη θάλασσα. (Το Ναυτικό έχασε άλλο ένα υποβρύχιο, το USS Scorpion, το 1968, αλλά εκείνο το υποβρύχιο δε είχε ναυπηγηθεί με βάση τα πρότυπα και προδιαγραφές του SUBSAFE).
Το 2005, ένα επιθετικό υποβρύχιο κλάσης San Fransisco συγκρούστηκε στο βυθό με μία βραχώδη επιφάνεια με ταχύτητα περί τα 30 μίλια την ώρα – και παρόλαυτά ήταν ακόμα σε θέση να πλεύσει στο Γκουάμ για επισκευές. Η κουλτούρα ασφάλειας που γεννήθηκε από το SUBSAFE – και έμμεσα από την απώλεια του Thresher – θεωρείται ότι είναι αυτή που οδήγησε στην επιβίωση αυτού του υποβρυχίου.
Το Ναυτικό θα αρχίσει να δημοσιοποιεί το πόρισμα Τhresher σε τμήματα στις 15 Μαΐου και θα συνεχιστεί μέχρι τις 15 Οκτωβρίου.

Most Popular