Επί μήνες οι Σύμμαχοι προσπαθούσαν να πιάσουν ένα άθικτο Me 262 για να μάθουν τα μυστικά του, μάταια όμως. Ώσπου ένας Γερμανός πιλότος τους παρέδωσε εκουσίως ένα από τα πιο επαναστατικά αεροπλάνα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου! Αυτή είναι η ιστορία του πρώτου γερμανικού τζετ που παραδόθηκε στους Αμερικανούς λίγο πριν τελειώσει ο πόλεμος…
Στις 30 Μαρτίου 1945 ο δοκιμαστής πιλότος της Messerschmitt και εκπαιδευτής στον νέο τύπο Χανς Φέϋ απογείωσε ένα άβαφο ακόμη Me 262A-1a (W.Nr 111711) για να το παραδώσει στο Neuburg an der Donau καθώς 22 καινούργια τζετ που είχαν συναρμολογηθεί στο Schwäbisch Halle κινδύνευαν να πέσουν στα χέρια των Συμμάχων. Ο Φέϋ σκεφτόταν καιρό να αυτομολήσει αλλά φοβόταν τα αντίποινα που θα υφίστατο η οικογένειά του. Όταν έμαθε ότι το Lachen-Speyerdorf όπου ζούσαν οι γονείς του βρισκόταν πλέον στα χέρια των Αμερικανών, κατάλαβε ότι αυτή ήταν η ευκαιρία του.
Η δουλειά στα εργοστάσια διασποράς δεν ήταν πάντα ιδανική, άλλωστε ούτε οι συνθήκες ήταν. Απογειούμενος τέταρτος, ο χειριστής ανακάλυψε ότι δεν μπορούσε να ανασύρει το σύστημα προσγείωσης. Οι επανειλημμένες προσπάθειές του τον έβγαλαν εκτός πορείας ενώ η οπισθέλκουσα από το μπλοκαρισμένο σύστημα άφηνε τα σημάδια της στον δείκτη καυσίμου.
Μετά από μερικούς γρήγορους υπολογισμούς, ο Φέϋ, έμπειρος χειριστής με 11.000 πτήσεις στο ενεργητικό του εκ των οποίων 80 σε τζετ, αποφάσισε να συνεχίσει το σχέδιό του. Πετώντας σε ύψος 300-400 ποδών με το σύστημα προσγείωσης εκτεταμένο, κατευθύνθηκε προς το αεροδρόμιο Rhein-Main στην Φρανκφούρτη όπου αφού εκτέλεσε έναν κύκλο, προσγειώθηκε στις 13:45 μμ διανύοντας μόλις 400-500 γυάρδες (365-457 μ) διαδρόμου –αποφεύγοντας σαν από θαύμα τους κρατήρες από βόμβες– και παραδόθηκε με το αεροπλάνο του στους Αμερικανούς που δεν πίστευαν στην καλή τους τύχη. Ένα ολοκαίνουργιο Düsenjäger, μαζί με τον εκπαιδευτή πιλότο του! Θα ακολουθούσε ακόμη ένα άθικτο Me 262, αυτή τη φορά καταφεύγοντας στην Ελβετία.
Στις 25 Απριλίου 1945 ο Ανθυπασπιστής Χανς-Γκίντο Μούτκε προσγείωσε το Me 262A-1a/R7 «Weisse 3» (W.Nr.500071) στο Dübendorf σχεδόν «στεγνό» από καύσιμο. Σύμφωνα με τον ίδιο, είχε απογειωθεί για να γλυτώσει από τον βομβαρδισμό της βάσης του από αμερικανικά Β-26 Marauder τα οποία και καταδίωξε αλλά έχασε τον προσανατολισμό του. Έχοντας ελάχιστο καύσιμο αναγκάστηκε να προσγειωθεί στην Ελβετία όπου το αεροσκάφος του κατασχέθηκε. Η ιστορία του Μούτκε είναι αμφισβητούμενη, όπως και ο ισχυρισμός του ότι είναι ο πρώτος που έσπασε το φράγμα του ήχου με Me 262 σε βύθιση στις 9 Απριλίου 1945.
Για τους Συμμάχους πάντως ήταν πολύ πιο σημαντικό τότε ότι η προηγμένη γερμανική τεχνολογία θα αποκάλυπτε επιτέλους τα μυστικά της. Το Me 262 του Φέϋ, πολύτιμη λεία πολέμου, μεταφέρθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου δοκιμάστηκε ενδελεχώς στο Wright Field ως FE-107 –τα αρχικά FE (Foreign Equipment) έφεραν όλα τα γερμανικά αεροσκάφη-λάφυρα που δοκίμασαν μετά τον πόλεμο οι Αμερικανοί.
Ωστόσο, η εξωτική τεχνολογία των πρώτων κινητήρων τζετ ήταν επικίνδυνα απρόβλεπτη όπως κατέστησε σαφές μια ξαφνική πυρκαγιά εν πτήσει σε έναν από τους Jumo 004Β-1 του «Schwalbe» στις 20 Αυγούστου 1946. Ο Αμερικανός πιλότος δοκιμών Υπολοχαγός Γουώλτερ Μακώλεϋ πρόλαβε να το εγκαταλείψει αλλά το αεροπλάνο συνετρίβη 2 μίλια ανατολικά του Λάμπερτον στο Οχάϊο και καταστράφηκε ολοσχερώς.
Το Me 262A-1a/R7 «Weisse 3» είχε καλύτερη τύχη. Οι Ελβετοί το επέστρεψαν στην Γερμανία στις 30 Αυγούστου 1957 και σήμερα εκτίθεται στο Deutsches Museum, στο Μόναχο, όπου χιλιάδες επισκέπτες το φωτογραφίζουν καθημερινά αγνοώντας ίσως ότι κάθε φωτογραφία αυτού του αεροπλάνου έχει πολύ περισσότερες από χίλιες λέξεις να διηγηθεί.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Πρώτη δημοσίευση 9/5/2018