ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Ιανουαρίου/5 Φεβρουαρίου 1913: Ελληνική η πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας στην ιστορία

Τον χειμώνα του 1913 ο ελληνικός στόλος ναυλοχεί στον κόλπο του Μούδρου, στη Λήμνο, περιμένοντας την κίνηση του οθωμανικού. Η ανάγκη να ανεβάσουν τα βαριά πολεμικά πίεση ατμού, ώστε στη συνέχεια να κινηθούν για να καλύψουν την απόσταση ως τα Δαρδανέλια απαιτεί έγκαιρη προειδοποίηση, λόγος για τον οποίο ο ναύαρχος Κουντουριώτης χρησιμοποιεί τα ταχυκίνητα αντιτορπιλικά του αλλά και κάθε άλλο μέσο που έχει. Μετά την χρήση και αχρήστευση του καταδυόμενου “Δελφίν”, το μέσο που αποφασίζει να χρησιμοποιήσει για αναγνώριση είναι το αεροσκάφος.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9/22 Δεκεμβρίου 1912 (Α’ Βαλκανικός Πόλεμος): Ελληνική η πρώτη τορπιλική επίθεση υποβρυχίου

Οι Έλληνες αεροπόροι, υποπλοίαρχος Αριστείδης Μωραϊτίνης (παρατηρητής) και υπολοχαγός Ιωάννης Μουτούσης (πιλότος), πετούν με το υδροπλάνο Maurice Farman MF.7 πάνω από τον τουρκικό ναύσταθμο της Νάρας στα Δαρδανέλια και εκτελούν κατόπτευση των μέσων του τουρκικού στόλου, καταγράφουν τις θέσεις και την κατάστασή τους ενώ ρίπτουν δια χειρός και τέσσερις βόμβες με μικρά αποτελέσματα. Δεχόμενοι πυρά, οι αεροπόροι αποχωρούν, όταν κατά την επιστροφή μηχανική βλάβη, τους αναγκάζει σε αναγκαστική προθαλάσσωση. Το υδροπλάνο ρυμουλκήθηκε κατόπιν από το αντιτορπιλικό «Βέλος» πίσω στο Μούδρο.

Η αποστολή ήταν πρωτοποριακή και καλύφθηκε ιδιαίτερα από τον ελληνικό και διεθνή τύπο. Η Ελλάδα γίνεται έτσι η πρώτη χώρα στον κόσμο που χρησιμοποίησε το υδροπλάνο σε πολεμικές επιχειρήσεις. Λίγο νωρίτερα, στην έναρξη του πολέμου, είχε χρησιμοποιήσει και αεροσκάφη στις χερσαίες επιχειρήσεις αλλά η πρωτιά της χρήσης αεροπλάνου στον πόλεμο είχε ήδη κερδηθεί από την Ιταλία, από το 1911.

Πώς η Ελλάδα και το Μεξικό άλλαξαν το πρόσωπο του αεροναυτικού πολέμου

 

Most Popular