Κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, γαλλοβρετανικός στόλος κινείται στην περιοχή του Σαρωνικού και αφοπλίζει ελληνικά πολεμικά πλοία, κυρίως ελαφρά σκάφη, εφαρμόζοντας αποκλεισμό των μεγαλυτέρων μονάδων στο ναύσταθμο Σαλαμίνας. Η κίνηση ήταν πρωτοβουλία του Γάλλου ναυάρχου Νταρντίζ ντι Φουρνέ (Louis Dartige du Fournet).
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 5 Οκτωβρίου 1915: Οι Γάλλοι στη Θεσσαλονίκη, η απαρχή της Ελλάδας του Διχασμού
Δρώντας ως επιτετραμμένος της συμμαχικής αποστολής της Entente στην Ελλάδα, ο Φουρνέ είχε αιτηθεί ήδη από τις 3 Νοεμβρίου, με αφορμή τη βύθιση δύο ελληνικών εμπορικών πλοίων από γερμανικά υποβρύχια, τον έλεγχο του ελληνικού στόλου και στην συνέχεια τους Αιγαίου. Η πρόταση του έγινε καθώς ήδη είχε ξεσπάσει ο Διχασμός στην Ελλάδα, με το Βενιζέλο να έχει συγκροτήσει κυβέρνηση “Εθνικής Αμύνης” στη Θεσσαλονίκη, τασσόμενος υπέρ των Συμμάχων, ενώ στην Αθήνα η φιλοβασιλική κυβέρνηση τηρούσε ουδετερότητα. Στη Θεσσαλονική όμως είχαν πλεον αποβιβαστεί και στρατεύματα της Entente και πάγιο αίτημα της Συμμαχίας ήταν απόσυρση των ελληνικών στρατευμάτων που ελέγχονταν από την Αθήνα, ώστε να μην αποτελούν απειλή στα νώτα τους.
Οι εκπρόσωποι της Entente ζητούσαν πρακτικά την υποβάθμιση της χώρας σε ένα κράτος κενό σαρκίο, αφοπλίζοντας το ναυτικό, αποσύροντας το στρατό από τη Θεσσαλία στην Πελοπόννησο, συν τον έλεγχο των ναυτικών και συγκοινωνιακών κόμβων.
Στις 25 Οκτωβρίου, ο βασιλιάς τελικά συγκατατέθηκε σε κάποια από αυτά τα αιτήματα, αποσύροντας τον στρατό, οι Σύμμαχοι απαίτησαν περισσότερα και στις 7 Νοεμβρίου ο βασιλιάς και η κυβέρνηση συναίνεσαν και σε αυτά. Ο ελληνικός στόλος θα επιταχθεί και δεν θα συμμετάσχει στον πόλεμο ενώ πολλά πολεμικά θα επιστραφούν μετά το 1918, ουσιαστικά κατεστραμμένα.